ساخت مدل سه بعدی کامپیوتری از کشتی غرق شده 300 ساله

پژوهش های حوزه باستان شناسی زیر آب که منجر به کشف دو کشتی باستانی در سواحل انگلستان شده بودکه دارای قدمتی 300 ساله هستند، با مطالعات غواصان و تصویر برداری از این کشتی ها ادامه پیدا کرد. در ادامه، پژوهشگران اقدام به تصویر برداری کامپیوتری از این کشتی ها کرده و به کمک چاپگرهای سه بعدی؛ مدل های این کشتی ها ساخته شد.

یکی از این کشتی ها در نزدیکی منطقه درومبگ قرار داشته و به روزگار قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم تعلق دارد. اگر چه هنوز هویت این کشتی به طور دقیق مشخص نشده است اما برخی کارشناسان احتمال می دهند که این کشتی، Crowned Raven کشتی  مشهور آلمانی است که در آن روزگار به امر تجارت بین انگلستان و آلمان و همچنین مسیر تجاری دریای سیاه و پرتقال مشغول بوده و در سال 1690 یا 1691 میلادی غرق شده بود.

یکی از این کشتی ها در نزدیکی منطقه درومبگ قرار داشته و به روزگار قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم تعلق دارد. اگر چه هنوز هویت این کشتی به طور دقیق مشخص نشده است اما برخی کارشناسان احتمال می دهند که این کشتی، Crowned Raven کشتی  مشهور آلمانی است که در آن روزگار به امر تجارت بین انگلستان و آلمان و همچنین مسیر تجاری دریای سیاه و پرتقال مشغول بوده و در سال 1690 یا 1691 میلادی غرق شده بود.

کشتی دومی که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و ماکت آن ساخته شد، کشتی موسوم به اچ ام اچ اس –  آنجلیا است که در طول جنگ جهانی اول به عنوان یک بیمارستان مشغول فعالیت بوده و پس از برخورد با یک مین دریائی متعلق به کشور آلمان، در سال 1915 در منطقه کنت غرق شده بود.

گفتنی است پژوهشگران مرکز باستان شناسی وسکس Wessex Archaeology برای ساخت این مدل های سه بعدی، از طیف وسیعی از تکنیک های تصویر برداری استفاده کرده و در کنار آن منابع و اطلاعات تاریخی نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفته شد تا بر اساس این منابع، ماکتی مشابه نمونه های اصلی این کشتی ها ساخته شود.

جان مک کارتی باستان شناس و پژوهشگر مشارکت کننده در این پروژه در رابطه با فرایند انجام این عملیات اعلام کرد: این عملیات بسیار جذاب و شگفت انگیز بود زیرا ما توانستیم تصاویر و اطلاعات دریافت شده توسط سنسورهای سیستم سونار (دستگاه مطالعات سطوح زیر دریائی به وسیله امواج صوتی) و عکس های این کشتی ها را به صورت یک ماکت واقعی پیاده کرده و تصویری سه بعدی از آن ها بسازیم.

منبع: archaeology