نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روسیه فضانوردان آمریکائی را به ایستگاه بین المللی نخواهد برد

سرگئی ساولیف از مدیران ارشد سازمان فضائی روسیه روز گذشته اعلام کرد که این سازمان قصد ادامه همکاری با سازمان فضائی آمریکا در زمینه انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی را نداشته و پس از سال 2018 که قرارداد فعلی بین دو کشور پایان پیدا می کند، فضانوردان آمریکائی توسط فضاپیماهای روسی به ماموریت اعزام نخواهند شد.

پایان قرارداد فعلی بین روسیه و ایالات متحده امریکا که بر اساس آن روسیه متقبل شده است تا فضانوردان امریکائی را تا سال 2018 به ایستگاه بین المللی فضائی منتقل کند، پایان همکاری های طرفین در این زمینه خواهد بود.

وی در این رابطه چنین توضیح داد: ما در حال حاضر با شریک آمریکائی خود در حال همکاری هستیم و این پیمان به خوبی در حال اجرا است اما برنامه ای از طرف ما برای ادامه این همکاری وجود ندارد.

این مدیر ارشد سازمان فضائی روسیه همچنین با صراحت اعلام کرد پایان قرارداد فعلی بین روسیه و ایالات متحده امریکا که بر اساس آن روسیه متقبل شده است تا فضانوردان امریکائی را تا سال 2018 به ایستگاه بین المللی فضائی منتقل کند، پایان همکاری های طرفین در این زمینه خواهد بود.

گفتنی است سازمان فضائی ناسا و ایالات متحده امریکا در حال حاضر برای انتقال فضانوردان خود به ایستگاه بین المللی فضائی ، نیازمند یاری روسیه بوده و پس از سال 2012 که آخرین شاتل فضائی امریکا از رده خارج شد؛ فضانوردان آمریکائی توسط سازمان فضائی روسیه به ماموریت های خود در ایستگاه بین المللی فضائی اعزام می شوند.

در سال های گذشته نیز چندین بار موضوع فوق مورد مناقشه دو کشور قرار گرفته و در سال 2015 معاون نخست وزیر روسیه به رسانه ها اعلام کرده بود : بیش از یک سوم بودجه فضائی دولت فدرال روسیه صرف نگهداری و تعمییر ایستگاه فضائی بین المللی شده بود و ادامه این شرایط برای ما از سال 2020 به بعد قابل قبول نیست و روسیه از این موضوع منافعی حاصل نخواهد کرد.

به باور بسیاری از تحلیل گران،  علت اصلی این مناقشات عدم پیشنهاد آمریکا به روسیه برای ادامه همکاری در ایستگاه بین المللی فضائی است. سال گذشته یوری ماکاروف کارشناس سازمان فضائی در این رابطه اعلام کرده بود : سازمان فضائی آمریکا ، ناسا ، هنوز هیچ پیشنهاد رسمی مبنی بر ادامه همکاری میان سازمان فضائی روسیه و ایستگاه بین المللی فضائی برای بازه زمانی پس از سال 2024 ارائه نکرده است و ما امکان ادامه همکاری با ایستگاه بین المللی فضائی را نداریم . البته بر اساس قراردادهای قبلی ، تیم پژوهشگران روسی برای بهره برداری از این ایستگاه فضائی تا سال 2020 به همکاری خود ادامه خواهند داد اما این همکاری احتمالا به دلیل عدم ارائه پیشنهاد رسمی از سوی ناسا ، در آینده ادامه نخواهد داشت.

این متخصص فضانوردی با بیان موارد فوق تاکید کرد که در حدود یک سوم بودجه برنامه توسعه فضائی روسیه از سال 2006 تا 2015 صرف این ایستگاه فضائی بین المللی شده است.

البته لازم به توضیح است که آمریکا اخیرا با عقد قراردادی با شرکت اسپیس ایکس تلاش می کند تا در زمینه اعزام انسان به ایستگاه بین المللی فضائی از رقیب روسی خود بی نیاز شده و همچنین شرکت بوئینگ نیز در حال اجرای پروژه موسوم به CST-100  است که هدف اصلی آن انتقال فشانوردان به ماموریت های فضائی است. 

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل