نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعطای ششمین جایزه شهید علی محمدی به ۲ فیزیکدان جوان

جایزه شهید علی محمدی سال ۹۵ به صورت مشترک به «امین فرهنگ‌ نیا» دانش آموخته گروه کیهان شناسی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف «محمد مهدی صادقی» دانش آموخته دانشکده علوم دانشگاه شیراز و فیزیکدان حوزه اپتیک تبدیلی تعلق گرفت.

جایز‌ه علی محمدی از سال ۹۰ توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن فیزیک ایران، پایه گذاری شده است و به بهترین رساله‌ دكترای فیزیک كه در داخل كشور انجام شده باشد اعطا می‌شود.

برگزیدگان ششمین جایزه شهید علی محمدی از میان دانش آموختگان سال‌های ۹۲ تا ۹۴ فیزیک کشور انتخاب شدند.

این جایزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید مسعود علی محمدی استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش‌آموخته دكترای فیزیک داخل كشور كه نقش مؤثری در زیرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشته است و همچنین برای تلاش‌های وی برای برپایی تحصیلات تكمیلی در ایران، نامگذاری شده است.

شهید مسعود علی محمدی، استاد پایه ۲۲ فیزیک دانشگاه تهران ۲۲ دی ماه ۸۸ هنگام خروج از منزل خود در اثر انفجار بمبی کنترل از دور که در یک موتورسیکلت به فاصله یک متری از در ورودی منزل به یک درخت بسته شده بود، به شهادت رسید.

وی متولد سوم شهریور ماه ۱۳۳۸ بود، پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال ۵۶، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۶۴ در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.

وی در سال ۶۷ تحصیلات خود را در نخستین دوره دکتری فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال ۷۱ به عنوان نخستین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور و نخستین دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شد.

موضوع رساله شهید علی محمدی، مدل‌های WZNW (از انواع جالب نظریه‌های همدیس) بر روی سطوح ریسمانی با جینس بالا بود.

وی سال ها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران فعالیت کرد و چندین سال عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران، عضو شورای پردیس علوم و معاون پژوهشی پردیس تا سال ۸۷ بود.

وی در طول سال‌ها فعالیت علمی و تحقیقاتی خود بیش از ۸۰ مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان منتشر کرد و در سال ۸۶ در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.

زمینه اصلی تحصیلات و تحقیقات شهید علی محمدی، ذرات بنیادی خصوصا نظریه ریسمان و به طور دقیق‌تر نظریه میدان‌های همدیس بود.

وی مدت چهار سال به عنوان پژوهشگر غیرمقیم در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت داشت.

به گزارش مهر، شهید علی محمدی، خرداد ماه ۸۷ به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل