رصد سالانه عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه محیط زیست

محمد مجابی روز چهارشنبه در دومین کنفرانس علوم، مهندسی و فناوری های محیط زیست افزود: در این رصد مواردی که با سیاست های کلی محیط زیست مغایرت داشته باشد از طریق دولت و مجلس پیگیری و در صدد رفع آن بر خواهیم آمد.
وی اظهار کرد: از دو سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیته مستقل محیط زیست تشکیل و بر این اساس سیاست های کلی محیط زیست آماده و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در این سیاست ها بر محورهای مختلف محیط زیستی از جمله منابع آبی تاکید شده است. 
مجابی ادامه داد: از میان 600 دشت کشور بیش از نیمی از آنها با بحران مواجه هستند در حالی که وقتی می خواهند حقابه محیط زیستی تعیین کنند، میزان برداشت را 70 درصد درنظر می گیرند در حالی که برداشت بیشتر از 40 درصد از منابع زیر زمینی یعنی وارد شدن به مرحله تنش است.
وی افزود: برخی کشورها 40 تا 50 برابر فاضلاب را تصفیه کرده و استفاده می کنند، به عنوان مثال در آلمان فاضلاب تا 40 بار تصفیه و استفاده می شود در حالی که در کشورمان به راحتی منابع آبی را هدر می دهیم.
وی اظهار کرد: در شرایطی از کمبود آب حرف می زنیم که در شهری مانند یزد از عمق 200 متری آب استحصال می شود تا خیار کاشته و بعد صادر شود، این در حالی است که این شهر به اندازه کافی مشکل کم آبی دارد، یا اینکه در مجتمعی در تهران روزانه حدود 500 متر مکعب فاضلاب تولید می شود که باید تمام این موارد مورد توجه قرار گیرد.
مجابی با بیان اینکه نگاهمان به محیط زیست نگاه دقیقی نیست، گفت: 6 لایحه محیط زیستی در صحن علنی مجلس منتظر تصویب است، زمانی که نمایندگان در اعتراض به آلودگی هوا با ماسک وارد مجلس می شوند این در حالی است که لایحه هوای پاک یک سال است در صحن مجلس آماده تصویب است.
وی افزود: وقتی لایحه ارزیابی زیست محیطی پروژه ها به عنوان زیربنایی ترین اصل در مسائل محیط زیستی رد می شود، می بینیم که در سیاستگذاری های محیط زیستی چقدر در اعوجاج هستیم.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مسائل محیط زیستی یک روزه به وجود نیامده اند تا یک روزه برطرف شوند بنابراین باید روی سیاست گذاری ها تمرکز کنیم، موضوع مطرح در این زمینه این است که جایگاه محیط زیست در حقوق کجا است، ما حقوق اساسی و سند چشم انداز داریم که در هر کدام از آنها به حفظ محیط زیست تاکید شده است.
وی گفت: مجلس نهم در برخی موارد نسبت به محیط زیست نامهربان برخورد کرد، به عنوان مثال طرح اراضی زراعی را تصویب کرد که بر اساس آن تمام معارضاتی که اتفاق افتاده بود جنبه قانونی پیدا می کرد که ما با کمک قوانین موجود تا روز گذشته که آخرین روز کار مجلس نهم بود، اجرای این طرح را متوقف کردیم.
مجابی افزود: بر اساس اصل 110 قانون اساسی، رهبری موظف است سیاست های کلی را در حوزه های مختلف ابلاغ کند که اگر دولت یا مجلسی تغییر کرد آن سیاست ها به مانند قانون پابرجا خواهند بود در واقع نوعی قانون گذاری است که اکنون محیط زیست نیز از آن برخوردار است.
وی ادامه داد: بعد از 7 ماه از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست اولین گزارش ارزیابی از عملکرد دستگاه ها را آماده کردیم تا بتوانیم انتظار خود را از تمام دستگاه ها اعلام کنیم.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در راستای حفظ محیط زیست مشارکت مردم بسیار مهم است و اگر این مشارکت را نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید از همین رو در سیاست های کلی به این مقوله تاکید شده است.
وی گفت: 26 شاخص از زمینه های آب، هوا، خاک و تنوع زیستی در سیاست های کلی آمده که مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است که بعد از آن گزارش عملکرد تمام دستگاه ها در این زمینه را دریافت کردیم که فهمیدیم وضعیت بسیار نگران کننده است و مقرر شد هر ساله گزارش عملکرد دستگاه ها دریافت شود.
دومین کنفرانس علوم، مهندسی و فناوری های محیط زیست امروز چهارشنبه با حضور تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد مجابی معاون توسعه، مدیریت ،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو ، مجتبی اردستانی رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و جمعی از مسوولان این مبحث در دانشگاه تهران برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا