ایران از نظر کمیت آموزش و تولید علم و مقاله، وضعیت خوبی جهان دارد

 محمدرضا پورعابدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اظهار کرد: خوشبختانه اهداف کشور ما از نظر کمیت در آموزش عالی به ثمر رسیده است به طوری که اوایل انقلاب 57 هزار دانشجو وجود داشت که امروزه با رشد 707 درصدی به چهار میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. از نظر تولید علم نیز توانستیم رتبه‌هایی بین 16، 17 و 20 جهان و همچنین دوم منطقه را کسب کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که کیفیت آموزش عالی در کشور ما رضایت بخش نیست، تصریح کرد: بر اساس آماری که مرکز پژوهش جذب نوآوری‌ها در سال 2013 اعلام کرد ایران درتولید علم رتبه 17 جهان و دوم منطقه، از نظر کیفیت علمی مراکز پژوهشی رتبه 40 و در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در بین 165 کشور رتبه 90 را کسب کرده است.

پورعابدی خاطرنشان کرد: متاسفانه شکاف بین فناوری‌های نرم و تجاری سازی علم موجب شده است که مردم تاثیر مثبت رشد و شکوفایی علمی را در وضعیت اقتصادی و رفاهی خود احساس نکنند.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی یادآور شد: خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در جهت توجه به فناوری‌های نو و تجاری‌سازی علم صورت گرفته است به طوری که حدود 34 پارک فناوری در سطح کشور تاسیس شده و از بین 155 مرکز رشد تقریبا 6 مرکز آن به حوزه علوم انسانی و فناوری‌های نرم اختصاص داده شده است که این رویکرد باید شتاب بیشتری داشته باشد.

وی با تاکید بر این که حدود 53 درصد دانشجویان کشور در رشته‌های علوم انسانی و هنر مشغول تحصیل هستند، گفت: با توجه ویژه به بحث فناوری‌های نرم و کاربردی کردن رشته‌های علوم انسانی می‌توان بسیاری از مشکلات کسب و کار این فارغ‌التحصیلان را برطرف کرد.

وی در پایان تاکید کرد: جهاد دانشگاهی برای تجاری سازی و کاربردی کردن علوم انسانی کارهای زیادی انجام داده است و این توانایی را دارد با ساخت پارک فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در حوزه تجاری سازی علم و صنایع فرهنگی گام‌ها مهمی بردارد.

فناوری‌های نرم و تجاری سازی با سابقه 14 ساله به جایگاه مطلوب خود نرسیده است

همچینین  دکتر عسگری رییس مرکز رشد IT جهاد دانشگاهی اظهار کرد: کشور ما در حوزه آموزش بیش از 80 درصد و در حوزه پژوهش 30 درصد از نیازهای خود را رفع کرده است اما در زمینه فناوری‌های نرم و تجاری سازی آن هنوز با سابقه 14 ساله به جایگاه مطلوب خود نرسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود شش پارک علم و فناوری در تهران وجود دارد باید فرصتهای رقابتی بین پارک‌های فناورانه ایجاد شود تا بتوانند به اهداف خود برسد.دکتر عسگری خاطرنشان کرد: کار پارک فناوری باید توسعه منطقه‌ای باشد و رسالت آن با دانشگاه و مرکز رشد متفاوت است. بنابراین برای توسعه منطقه‌ای باید تعامل سازنده‌ای بین پارک‌های فناورانه ایجاد شود.

رییس مرکز رشد IT جهاد دانشگاهی در پایان افزود: پیشنهاد من این است فرصت‌های رقابتی بین پارک‌های فناوری را شناسایی کنیم و این تعامل سازنده در حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز پارک فناوری نرم دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند در جهت حرکت به سمت توسعه فناوری منطقه‌ای کمک کننده باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا