در ارتباط دانشگاهی، ارتباطات اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند

وی تاکیدکرد:این در حالی است که اصلا ارتباطات دانشی نیست بلکه بخشی از آن دانش است و مهمتر از همه اینها ارتباطات اجتماعی و فرهنگی است که در بستر ارتباطات دانشگاهی شکل می‏گیرد.

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع دانشگاه و تعاملات بین المللی و با حضور دکتر محمد جواد قاسمی مشاور ارشد قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، حسن کلاته متخصص و دانش پژوه حوزه علوم سیاسی و ریاست کارگروه همکاری های دو جانبه مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عطا الله کوهیان معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص فیزیک و دکتر سیدی استاد دانشگاه و رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی  انقلاب فرهنگی و عضو فرهنگستان علوم و علوم پزشکی ایران روانه آنتن شد.

دکتر سیدی استاد دانشگاه و رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی  انقلاب فرهنگی و عضو فرهنگستان علوم و علوم پزشکی ایران در ابتدا با بیان اینکه ملت ایران همیشه به همکاری های بین المللی اهمیت می داده است، گفت: شاید راس همه همکاری های بین المللی ما ربع رشیدی و کاری که خواجه رشید الدین فضل الله انجام داد، باشد. وقتی به اسناد دانشگاه نگاه می کنیم، می بینیم یک برنامه بسیار منسجم در حوزه بین الملل داشته است و بسیاری از تحولات فکری و اجتماعی که بعد از آن به وقوع پیوست، در نتیجه این حرکت چند فرهنگی بود.

وی ادامه داد: خواجه رشید الدین هفت قرن پیش، از همه جوامع پیشرفته دنیا دعوت کرد که به دانشگاه ایران بیایند و اعلام کرد هر کس وارد دانشگاه ما شود، بورسیه می شود. در این دانشگاه کلیه نیازهای فرد اعم از بهداشتی و درمانی و خواب و خوراک نیز برطرف می شد.

وی با بیان اینکه خواجه رشیدالدین علاقه داشت افرادی که به دانشگاه می آیند، همراه خودشان چیزی بیاورند، اظهار داشت: یکی از چیزهایی که او علاقه داشت، بذر گیاهان بود تا در ایران رشد پیدا کند. خواجه رشیدالدین مجموعه ای از قوانین را حاکم کرد که هم اینک هم قابل اجرا است زیرا حرکت او بسیار دقیق بود.

این استاد دانشگاه اندیشه خواجه رشیدالدین را بسیط عنوان کرد و بیان داشت: او می دانست که ما مرکز جهان نیستیم و باید با همه جهان ارتباط داشته باشیم. خوشبختانه از ربع رشیدی اسناد خیلی خوبی در دسترس وجود دارد و وقف نامه های او الان خیلی خواندنی است.

رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی  انقلاب فرهنگی با انتقاد از برخی نگاه ها به ارتباطات دانشگاهی گفت: بعضی وقت ها این ارتباطات را خیلی تنگ نظرانه نگاه می کنیم و به ارتباطات دانشی محدود می کنیم در حالی که اصلا ارتباطات دانشی نیست بلکه بخشی از آن دانش است و مهمتر از همه اینها ارتباطات اجتماعی و فرهنگی است که در بستر ارتباطات دانشگاهی شکل می گیرد.

دکتر عطا الله کوهیان معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص فیزیک در ادامه تاریخچه ارتباطات علمی را در گذشته های دور دانست و عنوان داشت: این موضوع بیانگر این است که ملت ما همیشه در ارتباط با این مسئله پیشگام بوده است و طبیعتاً باید از این تعاملاتی که در گذشته شروع شده است، در ارتباط با برنامه هایی که می خواهیم در آینده مد نظر قرار دهیم، درس بگیریم.

وی با تصریح بر ضروری بودن تعاملات و ارتباطات بین المللی گفت: این ضروری بودن در بحث دانش و علم نیست و باید در خیلی از زمینه های دیگر نیز تعامل داشته باشیم اما شخصا فکر می کنم این تعاملات در بحث علم و فناوری دانشگاهی می تواند نقش بسیار مهم تری در مقایسه با دیگر تعاملات داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم در این حوزه نیز تعاملات را در بخش های دیگری مانند اقتصادی ایجاد کنیم، بخش علم و دانشگاهی است که تاثیر گذار است.

دکتر محمد جواد قاسمی مشاور ارشد قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در ادامه با اشاره به صحبت های دکتر سیدی گفت: ایشان تعاملات دانشگاهی و بین المللی را خیلی بسیط دیدند. در کشورمان که سبقه طولانی در این حوزه داریم، مثال متعددی برای تعاملات بین المللی وجود دارد؛ با چین تعاملات بین المللی گسترده ای داشتیم و حتی در دربار سلاطین چین ایرانی ها نفوذ داشتند.

وی ادامه داد: ایرانیان با سلسله تیموری و مغول، هند، آفریقا، زنگبار، عمان و بسیاری از کشورهای شرق آفریقا ارتباطات بین المللی از منظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشتند.

وی به ارتباطات بین المللی از منظر علمی اشاره کرد و افزود: در دنیای مدرن ایران، نقطه عطف این موضوع با تاسیس دارالفنون و سپس تاسیس دانشگاه تهران شروع می شود. بنابراین با این دو نقطه عطف به سراغ بین المللی شدن در دوره معاصر رفتیم.

قاسمی با بیان اینکه در دهه اخیر تعاملات بین المللی از یک رشد فزاینده ای برخوردار است، گفت: در حال حاضر حدود 5/4 میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند. سالیانه حدود 800 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم. اما وقتی جایگاه ایران را در جهان می بینیم، در پانصد دانشگاه برتر جهان، تعداد دانشگاه های ایران کم است زیرا تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاه های ما در حال تحصیل هستند، بسیار کم است.

حسن کلاته متخصص و دانش پژوه حوزه علوم سیاسی و ریاست کارگروه همکاری های دو جانبه مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان این موضوع که دانش مرز نمی شناسد، اظهار داشت: البته به این اصل هم معتقد هستیم که حضور در محیط بین المللی تابع هنجارهایی است. هر چند دانش زبان مشترک همه ملت ها فارغ از ملیت است اما حضور در مجامع بین المللی تابع مقررات و هنجارهایی است.

وی تصریح کرد: از سویی باید این هنجارها را بپذیریم و از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا در هنجارسازی های بین المللی حضور داشته باشیم.

وی به اهداف وزارت علوم در حوزه بین المللی اشاره کرد و بیان داشت: هنجارسازی های بین المللی محدود و در اختیار بازیگرانی است که متاسفانه محیط بین الملل را تا مدت ها علیه جمهوری اسلامی ایران شکل داده بودند، از طرف دیگر دانشگاه های ما نیز با محیط بین المللی آشنا نیستند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا