نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه و حوزه باید معبدی برای تعالی انسان باشند

 محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری در همایش چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه بیرجند اظهارکرد: خوشبختانه نهاد هایی که در 40 سال پیش ایجاد شدند امروز بارور شده و به بلوغ ۴۰ سالگی خود رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امر آموزش کلاسیک از شهرهای تهران، بیرجند و تبریز آغاز شده است، افزود: اقتضای وضعیت فرهنگی این استان ها به گونه ای است که موفق شدند رکورد اولین‌ها در حوزه علم را بشکند.

به گفته روشن،علم به عنوان وجه ممیزه انسان از سایر مخلوقات، همانند نوری است که اگر از زاویه مناسب تابیده شود فراروی انسان را روشن خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه و حوزه معبد انسان بوده و عابد این معبد معلمین این حوزه هستند.

در ادامه غلامعلی ناصح عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: بیرجند پیشگام فرهنگ نوین ایرانی بوده و از بعد کیفی خوبی در زمینه فرهنگ و علم برخوردار است.

وی تاکید کرد: بنیان‌گذاران، خدمتگزاران و پذیرندگان تحول فرهنگی سه پایه فرهنگ هر جامعه هستند که این سه پایه در همکاری با یکدیگر می توانند فرهنگ پویا را متجلی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مردم این منطقه بیشترین انعطاف را برای پذیرش تحول فرهنگی کشور داشته اند و من در مقابل آنها سر تعظیم فرود می‌آورم.

ناصح با بیان اینکه فرهنگ دو بعد سطحی و کمی دارد، تصریح کرد: ابعاد سطحی و کمی فرهنگ، میزان و درصد دانش آموختگان این جامعه است. استان بیرجند به عنوان پیشگام فرهنگ نوین در دهه‌های اخیر از نظر فرهنگی نیز رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه بیرجند اولین منطقه در ایران بود که آموزش رایگان داشت، بیان کرد: حدود 100 سال پیش آموزش در خارج از سن مدارس در بیرجند وجود داشت بطوریکه حتی بورس تحصیلی در کشور نیز ابتدا از این شهر شروع شد.

در ادامه دکتر خلیل خلیلی رییس دانشگاه بیرجند در سخنانی اظهارکرد: جشن 40 سالگی و مراسم کامل شدن و بلوغ دانشگاه بیرجند بهانه‌ای برای معرفی کارکردها و توانمندی‌های این قطب توسعه یافته آموزشی منطقه شرق کشور است.

وی همچنین بیان کرد: دانشگاه بیرجند ۴۰ سال پیش فعالیت علمی و آموزشی خود را با ۱۲۰ دانشجو در سه رشته مختلف شروع کرد. در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که رشد صد درصدی داشته است.

خلیلی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 4000 دانشجوی دکتری و 2000 دانشجوی کارشناسی ارشد در 12 دانشکده دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند.

رییس دانشگاه بیرجند گزارشی از فعالیت های انجام شده در این دانشگاه ارائه داد و گفت: انجام پژوهش های کاربردی در راستای رفع مشکلات جامعه،‌ پذیرش دانشجوی خارجی در دوره های دکتری و ارشد، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی و همکاری با دانشگاه‌های مختلف از جمله فعالیت های انجام شده در دانشگاه بیرجند است.

به گزارش ایسنا ،گفتنی است؛ در این جلسه متن پیام وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری محمد فرهادی توسط روشن نیز قرائت شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل