نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ICT آماده همکاری با متولیان امنیت فضای تبادل اطلاعات

به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود خالقی دخت اظهار کرد: این پژوهشکده از توانایی و آمادگی مناسب برای ارائه خدمات مشاوره­ ای در حوزه افتا و اجرای پروژه­های پژوهشی در سطوح راهبردی، کاربردی و بنیادین در این حوزه برخوردار است و کمک به متولیان مذکور را نیز وظیفه خود می­داند.
به گفته وی، پژوهشکده امنیت در ابتدا، فعالیت­ های خود را در دو حوزه­ی اصلی، 'طراحی و تدوین اسناد راهبردی موردنیاز برای شکل­گیری نظام­های کلان امنیت فضای تبادل اطلاعات' مورد نیاز در کشور و 'بومی­ سازی فناوریهای کلیدی امنیت فضای تبدل اطلاعات' متمرکز کرد و تاکنون ارائه پیش­ نویس اسناد راهبردی حوزه افتا و بومی­ سازی محصولات متعدد این حوزه را در کارنامه خود دارد.
خالقی با بیان اینکه بومی ­سازی فناوری­های راهبردی حوزه امنیت یکی از دغدغه­‌های اصلی این پژوهشکده است، افزود: در چهار سال گذشته و با مشارکت شرکت­های دانش­بنیان بخش خصوصی، با اجرای 14 پروژه پژوهشی، در حوزه بومی­سازی انواع مرکز عملیات امنیت (SOC)، نتایج مناسبی به دست آوردیم.
وی با تاکید بر اهمیت تخصیص اعتبار به پروژه ‌های این بخش خاطر نشان کرد: در گام بعد، طراحی و پیاده ­سازی سامانه ­های بالادستی این حوزه، از قبیل طراحی و پیاده­سازی پایگاه های داده سرمایه­ها، آسیب­پذیری­ها، حملات و حوادث سایبری در سطح ملی و بومی­سازی مراکز اشتراک­گذاری و تحلیل اطلاعات (ISAC) و سامانه اشتراک گذاری و هشدار (ISAS) مد نظر بود که در حال حاضر، اجرای آنها از طریق همکاری و جذب اعتبار از سایر نهادهای متولی حوزه افتا، در جریان است.
خالقی با تأکید بر اهمیت و جایگاه ویژه آزمایشگاه­های ارزیابی و تحلیل امنیت، در اعتباردهی به محصولات و سامانه­های راهبردی حوزه افتا، از تدوین و ارائه طرح جامع آزمایشگاه­های امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1394 خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تاکنون مراحل شکل­گیری سه آزمایشگاه ارزیابی و تائید نمونه، شامل آزمایشگاه ارزیابی امنیتی مراکز عملیات امنیت (SOC)، آزمایشگاه ارزیابی امنیتی کاربردهای مبتنی بر وب و آزمایشگاه ارزیابی سامانه­های هوشمند صیانت فرهنگی- اجتماعی به پایان رسیده و این آزمایشگاه­ها آماده عرضه خدمات ارزیابی (بویژه ارزیابی امنیتی) و تائید نمونه هستند.
وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه ارزیابی امنیتی سامانه­‌های کنترل صنعتی نیز در حال شکل گیری است، افزود: مراحل اخذ تائیدیه رسمی برای دو آزمایشگاه ارزیابی مراکز عملیات امنیت و کاربردهای مبتنی بر وب، نیز از مرجع صدور گواهی حوزه افتا، درحال طی­شدن است.
خالقی افزود: براساس نتایج ارزیابی انجام شده توسط این پژوهشکده، اعطای گواهی اعتبار به محصولات حائز شرایط تولیدشده توسط دانشگاه­ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دانش بنیان انجام می­گیرد و این محصولات، قابلیت خرید و بهره­برداری توسط اپراتورهای مخابراتی و توسعه­دهندگان لایه­های مختلف شبکه ارتباطی کشور را خواهند یافت.
وی با اعلام آمادگی این پژوهشکده جهت همکاری با متولیان امنیت فضای تبادل اطلاعات، اظهار داشت: این پژوهشکده از توانایی و آمادگی مناسب جهت ارائه خدمات مشاوره­ای در حوزه افتا و اجرای پروژه­های پژوهشی در سطوح راهبردی، کاربردی و بنیادین در این حوزه برخوردار است و کمک به متولیان مذکور را نیز جزء وظایف و مأموریت­های خود می­داند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل