کشاورزان صرفا از یک نوع کود، برای پرورش محصولات خود استفاده نکنند

وی با تقسیم بندی کودهای کشاورزی  به سه نوع کود شیمیایی ،آلی  و زیستی  اظهار کرد: به کشاورزان توصیه می کنیم که صرفا از یک نوع کود در امر کشاورزی استفاده نکنند و تنوع کودی را مدنظر قرار دهند .

رییس انجمن خاک ایران با بیان این که بهتر است که کشاورزان از دو کود شیمیایی و آلی استفاده کنند، افزود: مصرف نوع کود به نوع خاکی بستگی دارد که در آن کار کشاورزی انجام می شود چرا که هزاران نوع خاک وجود دارد و باید براساس آزمون و آزمایش هایی که بر روی خاک انجام می دهیم از کود مورد نیاز استفاده کنیم .

 گرجی با بیان این که در برخی از مناطق کشاورزی کشور به خصوص بخش های دیمی، از کود استفاده نمی شود و یا روند توزیع و مصرف آن مناسب نیست ،گفت  در بین کشاورزان و مردم عادی این موضوع جا افتاده است که مصرف کود شیمیایی خوب نیست در حالی که این تصور درست نیست و باید توجه داشت که مصرف کم و یا زیاد این نوع کود ممکن است مشکلاتی را برای  محصولات کشاورزان به همراه داشته باشد .

وی با بیان این که بهتر است که کشاورزان بیشتر از کود آلی استفاده کنند ، خاطرنشان کرد: تایک سال و نیم گذشته روند توزیع کود در کشور مناسب نبود ،  ولی از یک سال و نیم گذشته کلیه تولیدگنندگان، وارد کنندگان و مصرف کنندگان کودهای کشاورزی  موظف شده اند که کلیه روند فعالیتی خود در این زمینه را در نهادهای مربوطه ثبت کنند.

رییس انجمن خاک ایران با تاکید بر این که هر کودی که ثبت نشده باشد، جزء کود قاچاق محسوب می شود  در بخش پایانی صحبت های خود  گفت : با توجه به این که کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایران دارد: موضوع تبلیغات و دادن آموزش های منظم به کشاورزان از طریق رسانه ها یک امر ضروری است که اکنون فقدان آن در کشور وجود دارد .

 در ادامه این برنامه رحمت االه نوروزی  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،  نیز با تاکید بر این که کشاورزان از روند توزیع کود در کشور راضی نیستند گفت : ما در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به گذشته نداریم و کشاورزان از روند توریع و نظارت بر کیفیت کودهای کشاورزی رضایتی ندارند .

  این نماینده مجلس  به مشکلات کشاورزی کشور در امر آموزش اشاره کرد و افزود :پیوندی بین دانشگاه های کشور  و آنچه که در زمین های کشاورزی در حال جریان است، وجود ندارد و هرکدام راه خود را به صورت جداگانه در حال طی کردن هستند .

منوچهر گرجی در برنامه "صبح و گفت وگو"، با موضوع کیفیت کودهای کشاورزی در کشور تصریح کرد: یکی از بحث های اصلی در کشاورزی مدیریت خاک است و در بحث مدیریت خاک نیز نوع استفاده از کودهای کشاورزی دارای حائز اهمیت است .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا