محافظت از وب سایت‌های ایرانی در برابر حمله‌های سایبری

پویا پیر حسین لو، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: ابر آروان نخستین شبکه توزیع محتوای عمومی(CDN)، شتاب دهنده وب و سامانه امنیتی ابری ایران است؛ شبکه های توزیع محتوا و ابرهای امنیتی به سرویس های گفته می شوند که برای افزایش امنیت، سرعت و کارایی محتوای تحت وب فعالیت کنند؛ سرویس ها و خدماتی که طی چند سال اخیر( از سال2009) با وجود پیچیدگی های تکنولوژیک فراوان، با جذب سرمایه گذاری ها چند ده میلیون دلاری پا به عرصه وجود گذاشته اند.

وی افزود: ابرآوران، ابری است که به پهنای دنیا گسترده شده است. ابری که اطلاعات وب سایت شما را در دل خود نگهداری کرده و اطلاعات را در اختیار کاربران و مرورگران وب سایت شما قرار می دهد. هر کدام از کاربران وب سایت شما به نزدیک ترین سرور از نظر جغرافیایی متصل شده و با سرعت و کیفیت بسیار بالاتری وب شما را مشاهده می کنند.

وی به اهمیت اجرای این طرح در کشور پرداخت و گفت: هم اکنون بسیاری از CDN های بزرگ جهان با تغییرDNC سرور کاربر( که امری بسیار متداول در بین کاربران اینترنتی است)، در تشخیص موقعیت جغرافیایی کاربران دچار خطا می شوند اما ابر آروان به کمک جدیدترین استانداردهای پیشنهادی بالاترین دقت را در انتخاب نزدیک ترین سرور به کار می بندد. در رابطه با کاربران ایران کاربران نه تنها به نزدیک سرور از نظر جغرافیایی متصل شده بلکه اولویت در اتصال به سرورهایی است که در داخل همان سرویس دهنده اینترنتی(ISP)  میزبانی می شوند.

وی به مزایای این ابر امنیتی اشاره کرد و گفت: این ابر امنیتی می تواند از وب سایت ها در برابر حمله های مختلف سایبری از جمله حمله‌هایDDoS محافظت می کند. سرعت بار گذاری صفحه ها را ارتقا دهد. محتوای آنلاین را از نزدیک ترین نقطه جغرافیایی به دست کاربران برساند. رتبه وب سایت را در موتورهی جستجو و وب سایت های رتبه دهی ارتقا بخشد و همچنین باعث شود هزینه های پرداختی برای میزبانی وب(هاستینگ) و هزینه پهنای باند به شدت کاهش پیدا کند.

پیرحسین لو افزود: ابر آروان محتوای وب شما را به کمک روش های پیشرفته بازنویسی محتوا، یکپارچه سازی و فشرده سازی اصلاح می کند. فرمت تصاویر اصلاح، سربار آنها حذف و ابعاد آنها به دقت تنظیم می شوند. همچنین تمامی تصاویر برای صفحه های نمایشگر مختلف( کامپیوتر، تبلت ها  گوشی های تلفن همراه) ویژه سازی می شوند. این روش ها حجم وب را کاهش و سرعت بارگذاری صفحه ها را افزایش می دهند.

سامانه امنیتی صفحه های وب وظیفه جلوگیری از حمله های سنتی و پیشرفته وب را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: سامانه امنیتی صفحه های وب وظیفه جلوگیری از حمله های سنتی و پیشرفته وب را برعهده دارد. این سامانه به صورت سخت‌گیرانه طراحی شده است و از تمام رفتارهای نزدیک به حمله ها جلوگیری می کند. طراحی این سامانه در آروان به صورتی است که شما به راحتی می توانید با یک بار مروری وب خود، یک لیست سفید از در خواست های مجاز را ایجاد کرده تا از خطاهای احتمالی جلوگیری کنید. همچنین کاربران این قابلیت را دارند تا تنظیمات مربوطه به هرکدام از حمله های وب را به صورت دستی و جداگانه فعال یا غیر فعال کنند.

وی اظهار کرد: این سامانه می تواند از حمله های تزریق کدSQL Injection-SQL، حمله استفاده از فایل های خارجی(RFI)، حمله های جا به جایی در پوشه( Directory traversal)، جلوگیری از روش های دور زدنWaf، حمله های اجرای کدهای مخرب XSS، آپلود فایل های غیر مجاز جلوگیری کند. یکی دیگر از قابلیت های این سامانه جلوگیری از حمله های اجرای کدهای مخرب (Exploits) و جلوگیری از پویشگرها و اسکنرهای اینترنتی است.

وی بیان کرد: این سامانه با جمع آوری تعداد زیادی از امضای حمله های وب تلاش می کند از تمامی حمله های شناخته شده جلوگیری و نسبت به حمله های ناشناخته نیز بهترین واکنش را انجام دهد. با فعال کردن این قابلیت دارندگان وب سایت‌ها می‌توانند تا حد زیادی از امنیت وب خود آسوده باشند.

به گفته وی کاهش هزینه های میزبانی وب و نیاز نداشتن به سرورهای قدرتمند، کاهش هزینه های پهنای باند، افزایش چشمگیر امنیت، افزایش سرعت بارگذاری صفحه ها، کاهش حجم محتوای صفحه ها ، کاهش مصرف پهنای باند( بین 40تا60 درصد) نسبت به محتوای پشتیبانی شده در ابر آروان، کاهش تعداد درخواست ها( بین 50 تا 70 درصد) نسبت به کل درخواست های صورت گرفته از محتوای پشتیبانی شده در ابرآروان، افزایش رضایت مندی کاربران و افزایش کیفیت بارگذاری صفحه های وب از جمله مزایای استفاده از ابر آروان برای تولید کنندگان محتوا، تامین کنندگان پهنای باند و کاربران اینترنت کشور است.

وی در پایان گفت: پیوستن به ابر آروان تنها در چند دقیقه بدون نیاز به هیچ سخت افزار یا نرم افزار و بدون نیاز به هیچگونه تغییر در میزبانی( سرویس دهنده اینترنت) یا کدهای برنامه، تنها با تغییرNS رکوردهای دامنه وب سایت صورت خواهد گرفت.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا