مشابهت تاثیرات چاقی و سرطان

مطالعات جدید پژوهشگران ایتالیائی در شهر روم نشان می دهد که در حدود 1 میلیون و 300 هزار نفر از نوجوانان این کشور به بیماری چاقی مبتلا هستند . این آمار موجب نگرانی مسئولان این کشور شده است زیرا این گروه ، در حدود 3/1 درصد جمعیت این کشور اروپائی را تشکیل می دهد . این اطلاعات روز گذشته توسط جامعه جراحی بیماری چاقی و بیماری های متابولیسم ایتالیا Italian Society of Obesity surgery and metabolic illnesses (Sicob) منتشر شد .

بر اساس گزارش این سازمان ، به طور سالانه در حدود ده هزار نفر از این نوجوانان مبتلا به بیماری چاقی ، تحت عمل جراحی قرار می گیرند تا از وزن خود کاسته و با این بیماری مبارزه کنند ولی باید به این مساله اشاره کرد که موضوع فوق سبب ایجاد تاثیرات بسیار نامناسبی روی زندگی و سلامت این افراد شده و به طور متوسط ، ده سال از میانگین عمر آن ها خواهد کاست . این رقم با میزان تاثیر نامطلوب سرطان تقریبا برابر است . گفتنی است این گزارش به دلیل اهمیت ویژه آن از سوی پژوهشگران و پزشکان انجمن (Sicob) به مجلس عالی ایتالیا ارائه داده شده است .

در همین زمینه نیکولا دی لورنزو Nicola Di Lorenzo مدیر انجمن (Sicob) اعلام کرد : " بیشترین تعداد عمل های جراحی مرتبط با چاقی در شمال ایتالیا انجام می شود و این موضوع در شرایطی است که بیشترین تعداد افراد چاق در جنوب این کشور زندگی می کنند . "

این پزشک ایتالیائی همچنین اعلام کرد ، متاسفانه در بیشتر موارد ، انجام عمل جراحی برای حفظ جان این افراد چاق ضرورت دارد زیرا این افراد عموما به بیماری هایی مانند دیابت و فضار خون بالا نیز مبتلا هستند .

بیماری چاقی یا (Obesity) عبارت است از شرایطی که در آن چربی های اضافه بدن به صورت وسیعی در بخش هایی مانند شکم ، ران و باسن انباشته شده و سبب ایجاد عوارض متعددی برای فرد می شود .

عموما بیماری چاقی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری ها مانند انواع بیماری های قلب و عروق ، دیابت و به ویژه دیابت نوع 2 ، اختلالات خواب ، مشکلات مفاصل و سرطان فراهم می کند .  عمده ترین دلیل ابتلا به این بیماری ، سبک زندگی نادرست و داشتن الگوی غذائی پر کالری و کم بودن تحرک فیزیکی است هرچند که در برخی موارد استثنائی ، اختلالات اعصاب و هورمون نیز می تواند منجر به چاقی شود .  مهمترین روش مبارزه با این بیماری استفاده از رژیم های غذائی کنترل شده زیر نظر پزشک متخصص و همچنین داشتن برنامه ورزشی منظم است . پزشکان عموما انجام عمل جراحی برای این بیماری را به عنوان آخرین راه حل پیشنهادی در نظر گرفته و سعی می کنند از آن استفاده نکنند . متاسفانه عارضه چاقی در دنیای امروزی یکی از مشکلات اصلی جوامع محسوب شده و بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا