هند نخستین سفینه فضایی قابل بازگشت این کشور را با موفقیت آزمایش کرد

 سخنگوی این سازمان افزود: این سفینه که «ار.ال.وی – تی اچ ای اکس 01 نام دارد و در سازمان تحقیقات فضایی این کشور ساخته و در ساعت 7 بامداد امروز از «سریهاریکوتا» در ایالت «اندراپرادش»پرتاب شد.وی افزود:این سفینه 10 دقیقه بعد از پرتاب بر روی یک سکوی موقت در 500 کیلومتری خلیج بنگال به زمین نشست .این نخستین بار است که سازمان تحقیقات هوا و فضا هند، یک سفینه قابل بازگشت را آزمایش می کند.سفینه «ار.اک. وی- تی دی نمونه کوچک شده سفینه های قابل بازگشت با قابلیت حمل فضانورد است .سازمان تحقیقات هوا و فضا هند اعلام کرد:این سفینه بعنوان یک بستر آزمایشی در ارزیابی فناوری های مختلف شامل پرواز مافوق صوت، فرود مستقل، پرواز کنترل شده (کروز) و پرواز با نیروی محرکه هوا طراحی شده است.

این سفینه به طول 6.5 متر و وزن 1.75 تن با یک موشک ویژه پرتاب شده است .سازمان تحقیقات هوا فضا هند اعلام کرد که نمونه کامل این سفینه تا 10 سال آینده آماده استفاده در ماموریت های فضایی این سازمان خواهد شد. سازمان تحقیقات هوا و فضا هند تاکنون 6 ماهواره رهیاب بومی را در مدار زمین قرار داده است .
پرتاب ماهواره به سوی مریخ یکی از موفق ترین عملیات های سازمان هوا و فضا هند است که توانست چندین عکس از این سیاره به زمین مخابره کند. به دنبال این موفقیت «ناسا» از هند برای همکاری مشترک در عملیات مریخ 2 دعوت کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا