نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کنترل پهپاد با امواج مغزی

کنترل اشیا با استفاده از ذهن را می توان یکی از قدیمی ترین آرزوهای بشر دانست که با این حال امروزه این امر با استفاده از علوم پیشرفته کامپیوتری تا حدودی محقق شده است. بر این اساس نیز به تازگی محققان دانشگاه فلوریدا برای اولین بار موفق شده اند تا پهپادی بسازند که می توان آن را با نیروی ذهن کنترل کرد.

دانشمندان پس از چندین ماه تلاش سرانجام موفق شدند تا با استفاده از یک هدست درباره کارکردهای کلیدی یک پهپاد (مانند بلند شدن از زمین، حرکت رو به جلو و فرود به زمین) تفکر کرده و این افکار را به حرکات واقعی ترجمه کنند.

این روش کنترلی در واقع با استفاده از فناوری ویژه ای به نام رابط کاربری مغزی برای کامپیوتر محقق شده است. در این روش فعالیت های عصبی خاص در مغز با استفاده از الکتروانسفالوگرام های نصب شده بر روی یک هدست جمع آوری می شوند. تا کنون از این روش در علوم پزشکی به دفعات استفاده شده است. برای مثال با استفاده از این فناوری افراد مبتلا به بیماری های عصبی می توانند صندلی چرخ دار خود را با ذهن خود به حرکت در بیاورند.

حال به تازگی کاربری نوین برای این رابط کاربری تعریف شده است که به موجب آن می توان پهپادها را نیز با کمک امواج ذهنی کنترل کرد. شایان ذکر است که پروژه استفاده از رابط کاربری مغزی برای کامپیوتر برای کنترل پهپاد ها توسط دانشمند برجسته ای به نام پروفسور خوان گیلبرت راهبری شده است.

او و همکارانش پس از چندین ماه تلاش سرانجام موفق شدند تا با استفاده از یک هدست درباره کارکردهای کلیدی یک پهپاد (مانند بلند شدن از زمین، حرکت رو به جلو و فرود به زمین) تفکر کرده و این افکار را به حرکات واقعی ترجمه کنند. سپس محققان برای آزمایش نتیجه نهایی سازه خود در طی فرایند یک مسابقه آن را با سایر پهپاد های عادی مقایسه کردند. در طی این مسابقه در طی مسافتی 10 یاردی انجام شد، پهپاد یاد شده نسبت به پهپاد های دیگر با سرعت کمتری حرکت می کرد. با این حال ساخت چنین ابزار هایی می تواند قدمی بسیار بزرگ در جهت ایجاد اشیا قابل کنترل با ذهن باشد.

منبع: digitaljournal

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل