اقدامات بنیاد نخبگان برای ساماندهی آیین نامه ها و مقررات

ایران سرزمین استعدادها و پتانسیل های بالقوه است. کشوری که از نظر کیفیت نیروی انسانی ممتاز است و در جهان حرف اول را می زند. اما بنابه اعلام مراجع رسمی، میزان مهاجرت نخبگان ایرانی به سایر کشورها، عدد قابل توجهی است. پدیده ای که نه تنها خسارات مالی و اقتصادی فراوان در پی دارد بلکه موجب ایجاد چالش های علمی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور می شود.

هرچند در سال های اخیر و به ویژه پس از تشکیل بنیاد ملی نخبگان، اقدامات موثری برای حمایت و ساماندهی به امور استعدادهای برتر کشور صورت گرفته اما به نظر می رسد که این عرصه نیازمند توجه بیشتر دولت و مجلس به منظور حفظ این سرمایه های بی بدیل انسانی است.

محمدمهدی زاهدی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من آمار دقیقی از میزان مهاجرت نخبگان در اختیار ندارم و در یک سال اخیر هم آماری در این خصوص در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه نشده است، به خبرنگار سیناپرس گفت: طبیعتا ماهیت کار بنیاد ملی نخبگان به گونه ای است که می بایست سالانه آماری در ارتباط با مهاجرت نخبگان از کشور منتشر کند. بنابراین ما منتظریم که آمار سال قبل را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه کنند.

وی در واکنش به ارایه آماری در خصوص مهاجرت 150هزار نخبه در سال از سوی وزیر سابق علوم و تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: این آمار هم می تواند صحت داشته باشد و هم می تواند نداشته باشد. چراکه باید دید تعریف شما از نخبه چیست؟ درست مثل این است که بگوییم چند بیکار در کشور وجود دارد؟ که آمار مختلفی برای آن ارایه می شود. چون باید در ابتدا تعریف بیکاری مشخص شود. اگر ما بگوییم کسی که یک ساعت در هفته کار می کند، بیکار نیست، به یک عدد خواهیم رسید. به همین ترتیب اعداد دیگری هم برای 8 ساعت و 40 ساعت کار در هفته به دست می آید.

ماهیت کار بنیاد ملی نخبگان به گونه ای است که می بایست سالانه آماری در ارتباط با مهاجرت نخبگان از کشور منتشر کند. بنابراین ما منتظریم که آمار سال قبل را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه کنند

زاهدی در ادامه تصریح کرد: اگر هرکسی که از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شود، نخبه قلمداد کنیم، ممکن است آمار مهاجرت نخبگان بسیار بالا باشد. اما آیا این واقعا مصداق نخبه است؟ در مقابل ممکن است کسانی که به مدارج بالای علمی رسیده اند و یا چندین اختراع ثبت کردند را نخبه بنامیم که در این صورت، آمار مهاجرت پایین است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که سیاست های دولت در چند سال اخیر را برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: بنیاد ملی نخبگان کارهای خوبی را در این زمینه شروع کرده است که جای قدردانی دارد. آنها توانستند از نظر آیین نامه ها و مقررات، ساماندهی خوبی انجام دهند. باید کمک کنیم که از نظر وضع مالی و درآمدی هم شرایط بهتری پیدا کنند تا بتوانند پوشش بهتری داشته باشند. ضمن اینکه در حال حاضر رویکردها عوض شده است. دیگر اینطور نیست که بگوییم اگر کسی در کنکور رتبه اول را کسب کرد و تحت پوشش بنیاد قرار گرفت، این فرد باید مادام العمر تحت پوشش باشد. شاخص هایی در این ارتباط تعریف شده که این شاخص ها موجب می شود که ماهیت ها واقعا در جهت نخبگی و در صورت لزوم، دایمی یا کوتاه مدت باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا