ایران عهده‌‌دار 1.5 درصد تولید علم در جهان است

 نصرالله ضرغام روز شنبه در دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی افزود: این پیشرفت‌ها مرهون سعی و تلاش محققان و برنامه‌ریزی مسئولان و دست‌اندرکاران است. 
وی به پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: این مجموعه تنها با داشتن 20 درصد بودجه تحقیقاتی، 5.6 درصد تولید علم در کشور را عهده‌دار بوده است.
ضرغام از ثبت اختراعات بین‌المللی توسط این مجموعه خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته 91 اختراع در سطح جهانی در این مجموعه ثبت شد.

** تشکیل 21 هسته علمی در دانشگاه‌های کشور
وی با اشاره به قرار داشتن تشکیل هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها در دستور کار این مجموعه، گفت: در سال گذشته 21 هسته علمی در دانشگاه‌های کشور تشکیل شد که ایجاد فضای مناسب برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در کنار توجه به اخلاق و معرفت از مهم‌ترین اهداف این هسته‌های علمی است. 
وی حمایت از پژوهش‌سراهای مدارس را از دیگر فعالیت‌های صندوق اعلام کرد و توضیح داد: نهادینه‌شدن علم در کودکی می‌تواند پایه و اساس توسعه تحقیقات، علم و فناوری در دانشگاه‌ها باشد.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از حمایت این صندوق از رساله های مقطع دکتری که در چارچوب اولویت‌های تحقیقاتی کشور باشند، خبر داد و گفت: فعالیت‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد نیز مورد حمایت این مجموعه قرار می‌گیرد.

** انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی معتبر دنیا 
وی به انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی معتبر دنیا نیز اشاره کرد و گفت: استادان و پژوهشگران با استفاده از این امکان می توانند پژوهش های تحقیقاتی مشترک را انجام دهند. 
ضرغام با اشاره به انعقاد همکاری در زمینه مگاسابنس با بنیادهای علمی روسیه گفت: اعضای انجمن ژنتیک ایران که پروژه مشترک با بنیادهای روسی تعریف کنند، مورد حمایت مالی قرار می گیرند. 
وی در خصوص انعقاد تفاهم نامه با بنیاد علم چین گفت: این تفاهم نامه در سه زمینه نانو، علوم شناختی و انرژی تجدیدپذیر است. 
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، انعقاد تفاهم نامه با بنباد علم آلمان را از دیگر فعالیت های این مجموعه اعلام کرد و گفت: ما هزینه های فعالیت های پژوهشی مشترک را تامین می کنیم. 

** حمایت از فعالیت های پژوهشی از سیاست های بنیاد ملی علم ایران 
وی حمایت از فعالیت های پژوهشی را از مهمترین سیاست های بنیاد ملی علم ایران دانست و گفت: با این اقدام درصدد ارتقای سطح دانش جامعه و توسعه فعالیت تحقیقاتی هستیم. 
ضرغام در خصوص حمایت از کنگره های علمی گفت: با دو شرط از این کنگره ها حمایت می کنیم. شرط اول حضور ذی نفعان در این مراسم است و برپایی کارگاه های آموزشی شرط دوم است. 
وی با اشاره به این که سال گذشته 48 کنگره بین المللی یا ملی مورد حمایت قرار گرفتند، اظهار کرد: 170 کارگاه آموزشی در این تعداد کنگره برگزار شده و حدود یکهزار 700 نفر در آن مشارکت داشتند. 
ضرغام اظهار کرد: در حال آماده سازی بسته های آموزشی در زمینه سبک زندگی با تاکید بر کیفیت و معنویت هستیم.
دانشگاه شهید بهشتی از اول تا سوم خرداد ماه میزبان دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران است، رویدادی که محققانی از آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، ایتالیا، هند، قطر و عراق در آن حضور خواهند یافت و هدف از برگزاری آن، ارائه تازه ترین دستاوردها در حوزه فناوری های نوین و پیشرفت های فناوری در ژنتیک، ذخایر ژنتیک، سلول های بنیادی و هم اندیشی پیرامون اخلاق، قوانین و سیاست ها اعلام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا