راهاندازی حداقل یک پژوهشسرای دانشآموزی در هر منطقه تا پایان دولت یازدهم
علیاصغر فانی روز شنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره و کنگره بینالمللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در مرکز همایشهای بینالمللی رایزن افزود: در حال حاضر بیش از 500 پژوهشسرا در 500 منطقه آموزشی در کشور وجود دارد که در آنها دانشآموزان مشغول پژوهش و آموزش هستند.
وی با اشاره به این که افزایش روحیه خلاقانه در مقاطع تحصیلی از جمله رویکردهای آموزش و پرورش است، افزود: در آموزش و پرورش رویکرد پرسشگری و پژوهشگری در قالب تالیف کتابهای درسی و روشهای آموزشی در همه پایههای تحصیلی گنجانده شده و این رویکرد دنبال میشود.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که آموزش و پرورش به جای حافظهپروری باید به خلاقیت و نوآوری گرایش یابد، بیان کرد: در دوره ابتدایی درس تفکر و پژوهش را برای تقویت روحیه خلاقانه گنجاندهایم و چند سالی است که در برنامههای آموزش و پرورش در دوره ابتدایی جشنواره جابرابنحیان برای روحیه پژوهشگری، در مقطع متوسطه جشنواره جوان و خوارزمی و در مقطع متوسطه دوم جشنواره خوارزمی دوم را برنامهریزی و اجرا میکنیم.
فانی ادامه داد: در جشنواره سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی انگیزه و خلاقیت دانشآموزان تقویت میشود و ما بهدنبال این هستیم در قالب پژوهشسراهای دانشآموزی این روحیه را تربیت کنیم.
وی افزود: در سند تحول نظام آموزشی و پرورش که 10 سال زمان برای تهیه و تصویر آن صرف شد، برای تربیت دانشآموز 6 ساحت پیشبینی شده است.
فانی به یکی از ساحت ها که تربیت علمی و فناورانه است، اشاره کرد و گفت: باید دانش آموزان را در همه ساحت ها از جمله ساحت علم و فناوری تربیت کنیم و در ذیل تربیت عمومی آنها را به فکر کردن، پژوهشگری و پرسشگری در رابطه با پدیده های اطراف خود عادت دهیم .
وی بیان کرد: ایجاد سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی و پاسخ به این سه سوال، دانش آموزان را آماده می کند که همیشه پژوهشگر و پرسشگر باشند.
فانی ادامه داد: آموزش وپرورش که بیش از 13میلیون دانش آموز را در برمی گیرد باید روحیه خلاقانه را به جای حافظه گرایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در پژوهش سراهای دانش آموزشی دانشمندان آینده کشور را تربیت می کنیم ، افزود: در پژوهش سراها به دنبال توسعه فناوری های نوین و به خصوص فناوری سلول های بنیادی هستیم و امیدواریم در سنین دانش آموزی، جوانی و نوجوانی، دانش آموزان را با فناوری های نوین آشنا کنیم و خروجی آن ورودی دانشگاه ها باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم با نهادینه کردن تحقیق و پژوهش بتوانیم زمینه تربیت دانش آموزان را در همه زمینه ها از جمله سلول های بنیادی داشته باشیم.
نخستین جشنواره ملی و کنگره سلول های بنیادی از 30اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری با حضور متخصصان و محققان داخلی و خارجی درتهران برگزار شد.