انجام بیش از 6 هزار مقاله در زمینه سلول درمانی و طب بازساختی

محمد فرهادی روز شنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن افزود: همچنین در زمینه تجاری سازی حوزه سلول درمانی و طب بازساختی در کشور شاهد فعالیت‌های خوبی هستیم، به طوری که در سال گذشته فقط یک شرکت دانش بنیان در این حوزه فعال بوده است و اکنون بیش از 50 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعال هستند.
وی بیان کرد: ما باید ارتباط بین حوزه‌های علمی را بیشتر کنیم. باید توسعه مراکز تحقیقاتی و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها را در این زمینه افزایش دهیم. 
فرهادی بیان کرد: اواخر دهه قبل بیان شده بود که آینده طب ما یک طب مرسوم و ساده بیولوژیک و عمل‌‌های معمول نیست بلکه آینده پزشکی در بیمارستان‌های ما برای ساخت و تعویض بافت و اندام‌ها پیش‌بینی شده بود. 
وی گفت: در آن زمان صحبت از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و مهندسی ژنتیک بود و الان خوشبختانه تمام این صحبت‌ها عملیاتی شده است و امروزه شاهد درمان بسیاری از بیماری‌ها با استفاده از علم سلول بنیادی یا پزشکی بازساختی در کشور هستیم.
وی گفت: خوشبختانه در زمینه ناشنوایی فعالیت‌های بسیار خوبی در کشور انجام شده و امروزه ناشنوایی یک معلولیت تلقی نمی‌شود و در بدو تولد تشخیص داده می‌شود.
فرهادی ادامه داد: در زمینه رفع معلولیت ناشنوایی از 25 سال پیش در ایران فعالیت‌ها شروع شده و بیش از 10 هزار کودک و بزرگسال ناشنوا در این مدت با استفاده از فناوری‌های روز دنیا شنوا شده‌اند.
وی بیان کرد: آینده علم و فناوری در حوزه ناشنوایی در کاشت الکترودها در حلزون گوش شروع شده و سلول‌های بنیادی باز خواهد گشت و در آینده شاهد بهبود بیماران ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی خواهیم بود.
فرهادی ادامه داد: اگر بحث ژنتیک و ژنوم در قرن گذشته مطرح بود اکنون در قرن 21 بحث نوروساینس و طب بازساختی مطرح است و از این علم در رفع مشکلات بیماران قلبی و ریه ای نیز استفاده شده است، در اینده شاهد خواهیم بود ، پزشکان و محققان کشورمان بسیاری از بافت ها را خواهند ساخت و بافت های معیوب را در درون بدن از طریق سلول درمانی و مهندسی ژنتیک اصلاح خواهند کرد.
وی گفت: بخش عمده طب بازساختی و سلول درمانی، به سلول های بنیادی که یک رشته بین رشته ای است و علوم مختلف از جمله ژنتیک ، مهندسی ، داروسازی ، ریاضی و پزشکی نقش دارند برمی گردد،امروز حد و مرزی بین علوم نیست و بیش از پیش خود را نشان می دهد.
وی یادآورشد : درحال حاضردرستاد سلول های بنیادی وپزشکی بازساختی وهمه زیرشاخه ها وهسته های این ستاد،تحقیقات در زمینه های مختلف کاری این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است.
نخستین جشنواره ملی وکنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه در تهران برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا