نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام بیش از 6 هزار مقاله در زمینه سلول درمانی و طب بازساختی

محمد فرهادی روز شنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن افزود: همچنین در زمینه تجاری سازی حوزه سلول درمانی و طب بازساختی در کشور شاهد فعالیت‌های خوبی هستیم، به طوری که در سال گذشته فقط یک شرکت دانش بنیان در این حوزه فعال بوده است و اکنون بیش از 50 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعال هستند.
وی بیان کرد: ما باید ارتباط بین حوزه‌های علمی را بیشتر کنیم. باید توسعه مراکز تحقیقاتی و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها را در این زمینه افزایش دهیم. 
فرهادی بیان کرد: اواخر دهه قبل بیان شده بود که آینده طب ما یک طب مرسوم و ساده بیولوژیک و عمل‌‌های معمول نیست بلکه آینده پزشکی در بیمارستان‌های ما برای ساخت و تعویض بافت و اندام‌ها پیش‌بینی شده بود. 
وی گفت: در آن زمان صحبت از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و مهندسی ژنتیک بود و الان خوشبختانه تمام این صحبت‌ها عملیاتی شده است و امروزه شاهد درمان بسیاری از بیماری‌ها با استفاده از علم سلول بنیادی یا پزشکی بازساختی در کشور هستیم.
وی گفت: خوشبختانه در زمینه ناشنوایی فعالیت‌های بسیار خوبی در کشور انجام شده و امروزه ناشنوایی یک معلولیت تلقی نمی‌شود و در بدو تولد تشخیص داده می‌شود.
فرهادی ادامه داد: در زمینه رفع معلولیت ناشنوایی از 25 سال پیش در ایران فعالیت‌ها شروع شده و بیش از 10 هزار کودک و بزرگسال ناشنوا در این مدت با استفاده از فناوری‌های روز دنیا شنوا شده‌اند.
وی بیان کرد: آینده علم و فناوری در حوزه ناشنوایی در کاشت الکترودها در حلزون گوش شروع شده و سلول‌های بنیادی باز خواهد گشت و در آینده شاهد بهبود بیماران ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی خواهیم بود.
فرهادی ادامه داد: اگر بحث ژنتیک و ژنوم در قرن گذشته مطرح بود اکنون در قرن 21 بحث نوروساینس و طب بازساختی مطرح است و از این علم در رفع مشکلات بیماران قلبی و ریه ای نیز استفاده شده است، در اینده شاهد خواهیم بود ، پزشکان و محققان کشورمان بسیاری از بافت ها را خواهند ساخت و بافت های معیوب را در درون بدن از طریق سلول درمانی و مهندسی ژنتیک اصلاح خواهند کرد.
وی گفت: بخش عمده طب بازساختی و سلول درمانی، به سلول های بنیادی که یک رشته بین رشته ای است و علوم مختلف از جمله ژنتیک ، مهندسی ، داروسازی ، ریاضی و پزشکی نقش دارند برمی گردد،امروز حد و مرزی بین علوم نیست و بیش از پیش خود را نشان می دهد.
وی یادآورشد : درحال حاضردرستاد سلول های بنیادی وپزشکی بازساختی وهمه زیرشاخه ها وهسته های این ستاد،تحقیقات در زمینه های مختلف کاری این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است.
نخستین جشنواره ملی وکنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه در تهران برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل