طراحی رباتی شبیه به حشره

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، عملکرد این حشره رباتیک با استفاده از چسبندگی الکترواستاتیک، شبیه به بادکنکی است که با بار الکتریکی به دیوار می چسبد، می تواند روی سقف هم بنشیند و استراحت کند و به این ترتیب انرژی خود را ذخیره و در مصرف آن صرفه‎جویی کند.

این ربات‌ها در واقع پهبادهایی هستند که عملکرد آنها شبیه به نحوه‌ حرکت و ایستادن حشرات است؛ یک پرواز کنترل شده و چند ثانیه‌ای قبل از توقف، وزن این پهبادهای کوچک کمتر از یک دهم گرم است، طول آن تقریبا دو سانتیمتر و قطرش به اندازه یک سکه است.
آنها می‌توانند مانند حشرات روی سطوح مختلف از جمله شیشه، چوب، گچ و غیره بچسبند، در جا شناور بمانند و دوباره در امتداد یک مسیر از پیش تعیین شده پرواز کند.
پروژه ربو- ‌بی (RoboBee) حاصل بیش از یک دهه تحقیقات در آزمایشگاه مایکروبیوتیک دانشگاه هاروارد است و نتیجه آن در نشریه ساینس منتشر شده است.
دکتر میرکو کوواچ، سرپرست آزمایشگاه ربات‌های پرنده در امپریال کالج، لندن به بی‌بی‌سی گفت که در حال حاضر نمونه‌های مشابه و اولیه حشرات رباتیک برای عملیات جست و جو، نجات و تحقیقات محیط زیستی در مرحله آزمایش قرار دارد.
دکتر کوواچ گفت که این نوع پهبادها مجهز به حسگر هستند و می‌توانند برای اهداف زیادی به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، در صورت بروز بلایای طبیعی، امکان فرستادن آنها به مناطق فاجعه زده برای جمع‌آوری اطلاعات و یافتن بازماندگان وجود دارد.
موریتز گرال، دانشجوی دکترا در موسسه تکنولوژی ماساچوست و پژوهشگر اصلی پروژه روبو-بی در هاروارد گفت: میکرو ربات‌های پرنده به سرعت انرژی خود را از دست می‌دهند و فرود آمدن و یا شناور ماندن آنها به طور ساکن می‌تواند راه حلی برای ذخیره انرژی باشد. اما ابزاری که به وسیله آن بتوان شناور ماند و فرود آمد، مانند بال یا پنجه، برای ربات‎های کوچکی از این نوع بسیار سنگین هستند.'
به گفته گرال، به آسانی جدا شدن از سطوح مختلف و به پرواز درآمدن مجدد، از چالش‎های دیگر است.
گرال افزود: هم اکنون روبو- بی حتما باید با سیم به منبع انرژی متصل باشد تا بتواند پرواز کند. قدم بعدی تولید رباتی است که بتواند به تنهایی پرواز کند و بتواند منبع انرژی را هم با خود حمل کند.