نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آتش سوزی در بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی جهان

بر اساس گزارش ها در طی چند روز اخیر آتش سوزی کوتاهی در مرکز سیستم های تولید برق خورشیدی Ivanpah در کالیفرنیا اتفاق افتاد که موجب از کار افتادن موقتی این تجهیزات شد. علاوه بر این برجک دوم این مرکز نیز به دلیل تعمیرات و نگهداری برنامه ریزی شده از کار افتاده است.

هنوز برای اظهار نظر قطعی درباره علت وقوع این آتش سوزی کمی وقت نیاز است اما چنانچه به نظر می رسد انحراف آینه های موجود در این مرکز از جهت اصلی خود موجب ایجاد این آتش سوزی شده است.

بر اساس دلایل یاد شده، هم اکنون این نیروگاه تولید انرژی پاک با یک سوم ظرفیت خود در حال کار است و مشخص نیست که چه زمانی برجک یاد شده دوباره آماده به کار می شود. علاوه بر این تاثیر این واقعه بر روی تامین برق کالیفرنیا هنوز مشخص نیست.

البته خاموش کردن شعله های آتش چندان کار ساده ای نبوده است و آتش نشان ها برای این کار مجبور به بالا رفتن از یک برجک 300 فوتی (91 و نیم متری) شده بودند. بنابر اظهارات مقامات رسمی، شعله های آتش در دو سوم بالایی برجک یاد شده قرار گرفته بودند. البته کارکنان حاضر موفق شده بودند که قبل از ورود آتش نشان ها به منطقه شعله های آتش را فرو بنشانند و در واقع آتش سوزی یاد شده تنها 20 دقیقه به طول انجامیده بود.

سخنگوی این مرکز در این باره بیان کرده است که هنوز برای اظهار نظر قطعی درباره علت وقوع این آتش سوزی کمی وقت نیاز است اما چنانچه به نظر می رسد انحراف آینه های موجود در این مرکز از جهت اصلی خود موجب ایجاد این آتش سوزی شده است. بنابر نظر متخصصان، برخی از آینه ها به دلیل انحراف خود نور خورشید را در سطوح مختلفی به بخش سوم ارسال می کردند و همین امر نیز موجب آتش گرفتن کابل های برق شده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل