رشد طبیعی جنگل های استوایی، کلید رفع مشکلات اقلیمی جهان

دانشمندان علوم آب و هوایی مدت ها است که به اهمیت حفاظت از جنگل ها و رشد مجدد آنها در کاهش خطرات آب و هوایی و دی اکسید کربن موجود در هوا پی برده اند. با این وجود هنوز اطلاعات کاملی در زمینه برآوردهای دقیق از این پتانسیل به دست نیامده است.

انشمندان از این یافته ها به این نتیجه رسیده اند که زمانی که جنگل ها شروع به رشد مجدد می کنند، ذخایر دی اکسید کربن آنها در زیست توده های موجود در هوا با توجه به عواملی نظیر  آب و هوا، استفاده قبلی از زمین و همچنین چشم انداز اطراف آن در طول زمان افزایش پیدا می کند. این تجدید جنگل ها از طریق فرایند باز سازی طبیعی و خود به خودی بدون کاشت درختان صورت می گیرد.

هم اکنون گروهی بین المللی از متشکل از 60 محقق، مطالعاتی را در زمینه اثرات حفاظت از جنگل ها و بازتولید آنها در 43 ناحیه از آمریکای لاتین به پایان رسانده اند و دستاوردهای خود را در قالب مقاله ای علمی به جهانیان ارائه کرده اند. ساران تومبلی (Saran Twombly) به عنوان مدیر برنامه بخش زیست شناسی محیط زیست در بنیاد ملی علوم (NSF) در این باره بیان کرد که: «این پژوهش از دانش به دست آمده از تحقیق های طولانی مدت در زمینه جنگل های استوایی برای رسیدگی به یک نیاز اجتماعی استفاده کرده است. این امر نشان دهنده این است که فرایندهای طبیعی می تواند راه حلی برای دی اکسید کربن مازاد و تهدید کننده طبیعت فراهم کند.»

هدف از انجام این پژوهش ها، مدل سازی مناطق تحت پوشش جنگل بازسازی شده در سراسر زمین های پست مناطق استوایی آمریکای لاتین بوده است. همچنین طرح ریزی برای دی اکسید کربن موجود در هوای این مناطق در طی 4 دهه و نیز نشان دادن سناریوهای جایگزین برای ذخیره دی اکسید کربن در این مناطق از اهداف دیگر پژوهش یاد شده بود.

بنابر نظر محققان این پژوهش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا پوشش گیاهی در حال رشد این منطقه دی اکسید کربن موجود در هوا را به خود جذب کرده و آن را به بافت های گیاهی مانند چوب و برگ تبدیل می کند. جنگل های با قدمت زیاد نیز ذخایر بسیار بزرگی از کربن را در خود جای داده اند. زمانی که این جنگل ها سوزانده شوند، میزان کربن یاد شده آزاد شده به جو وارد می شود و چنین موضوعی گرمایش کره زمین را به دنبال دارد. همین امر نیز خود یکی از دلایل اصلی اصرار بر توقف جنگل زدایی است.

علاوه بر این دانشمندان از این یافته ها به این نتیجه رسیده اند که زمانی که جنگل ها شروع به رشد مجدد می کنند، ذخایر دی اکسید کربن آنها در زیست توده های موجود در هوا با توجه به عواملی نظیر  آب و هوا، استفاده قبلی از زمین و همچنین چشم انداز اطراف آن در طول زمان افزایش پیدا می کند. این تجدید جنگل ها از طریق فرایند باز سازی طبیعی و خود به خودی بدون کاشت درختان صورت می گیرد. همین امر نیز به نوبه خود می تواند به عنوان راه حلی کم خرج برای بازگرداندن جنگل ها و کاهش سطح دی اکسید کربن موجود در هوا باشد.

منبع: eurekalert

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا