نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری حلزون های دریائی و نوعی انگل در برابر اسیدی شدن اقیانوس

پژوهشگران دانشگاه اوتاگو در کشور نیوزلند، طی مطالعات جدید خود دریافتند که حلزون های دریائی در هنگام ابتلا به انگل کرمی موسوم به flatworms ، قادر به مقاومت بیشتری در برابر پدیده اسیدی شدن آب دریاها هستند. در حقیقت پژوهشگران در این مطالعات در پی بررسی تاثیر میزان pH آب های دریا بر شرایط زندگی حلزون های دریایی بودند که با این کشف حیرت آور رو به رو شدند. در حقیقت میزان ابتلای عامدانه حلزون های دریایی به این انگل ارتباط مستقیمی با میزان pH آب دارد.

حلزون های آلوده به انگل کرمی موسوم به flatworms ، از نظر جنسی تضعیف شده و قدرت تولید مثل خود را از دست می دهند. این موضوع سبب می شود که انرژی مورد نیاز در فعالیت های تولید مثل در این موجودات ذخیره شده و از آن برای تقویت پوسته آهکی آن ها استفاده شده و همچنین به این حلزون ها توانائی بیشتری جهت مقاومت در برابر اسیدی شدن آب دریا خواهد داد.

دانشمندان با بررسی موضوع فوق دریافتند که ابتلا به این انگل، به حلزون های دریایی برای دوام آوردن در شرایط دشوار و سخت محیطی یاری کرده و توانائی آن ها را افزایش می دهد.

لازم به توضیح است که فعالیت های صنعتی انسان در سده های اخیر سبب ایجاد تغییراتی مخرب در محیط زیست شده است. بیشتر صنایع در سطح دنیا برای تامین انرژی مورد نیاز خود از سوخت های فسیلی استفاده می کنند که این موضوع سبب ایجاد آلاینده های جوی مختلفی می شود. وجود این آلاینده ها در سطح اتمسفر زمین سبب ایجاد تغییراتی در اکوسیستم کلی کره زمین شده و با ایجاد پدیده گلخانه ای موجب بالا رفتن دمای عمومی و ایجاد پدیده گرمایش زمین شده است. یکی از مهمترین گازهای تولید شده در مصرف سوخت های فسیلی ، دی اکسید کربن است که این گاز سمی به صورت طبیعی توسط طبیعت و درختان جذب می شود ولی حجم تولید این گاز در سده های اخیر به اندازه ای زیاد بوده که اکوسیستم طبیعی زمین قادر به جذب آن نبوده و بخش زیادی از این گاز در هوا منتشر شده و با آب اقیانوس ها ترکیب می شوند که حاصل این ترکیب ، ایجاد اسید در آب است. این موضوع سبب افزایش سطح اسیدیته آب دریاها در جهان شده و تاثیرات مخربی بر زندگی جانوران دریائی دارد. 

در همین رابطه کولین مک لئود جانور شناس و پژوهشگر دانشگاه اوتاگو اعلام کرد: حلزون های آلوده به انگل کرمی موسوم به flatworms ، از نظر جنسی تضعیف شده و قدرت تولید مثل خود را از دست می دهند. این موضوع سبب می شود که انرژی مورد نیاز در فعالیت های تولید مثل در این موجودات ذخیره شده و از آن برای تقویت پوسته آهکی آن ها استفاده شده و همچنین به این حلزون ها توانائی بیشتری جهت مقاومت در برابر اسیدی شدن آب دریا خواهد داد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله نامه  زیست شناسی یا journal Biology Letters منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل