نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر مثبت تغذیه خوب بر رشد اجتماعی کودک

اغلب مطالعات قبلی بر تأثیرات منفی رژیم غذایی نامناسب بر رشد کودک در اوایل زندگی تمرکز داشتند و یک شکاف عمده در این تحقیقات وجود داشت: تأثیر مثبت تغذیه مناسب بر رفتارهای اجتماعی کودک نادیده گرفته شده بود.

اما پژوهش جدید بر تأثیرات مثبت تغذیه مناسب، بویژه اثرگذاری بر رفتارهای اجتماعی کودک تمرکز دارد؛ در حقیقت، ارتباط تغذیه مناسب با سلامت جسمی در کنار سلامت اجتماعی مشخص میشود.

برای این مطالعه، نمونه جمعیتی متشکل از 1795 کودک 3 ساله ساکن جزیره موریس مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان چهار جنبه سلامت جسمی مرتبط با تغذیه و چهار شاخص توسعه اجتماعی را مدنظر قرار دادند.

جنبه‌های سلامت جسمی شامل: کم خونی بیان شده توسط سطوح پایین هموگلوبین منعکس‌کننده فقر آهن، استوماتیت انگولار با نشانه‌های ترک گوشه لب و کمبود ویتامین B2 و نیاسین، مصرف ناکافی پروتئین با مشخصه موهای نازک و کم پشت، و تغییر رنگ مو بودند.

در جزیره موریس، رنگ موهای اکثر کودکان سیاه رنگ است که عامل چهارم، منجر به تغییر رنگ موها به سمت نارنجی یا قرمز می شود.

تعاملات اجتماعی مورد مطالعه شامل: دوستی، میزان ارتباط کلامی، نقش اجتماعی فعال و رفتار اکتشافی بودند. رفتارهای هر کودک مورد بررسی قرار گرفت و این عوامل در یک مقیاس خاص امتیازدهی شدند. در ادامه، ارتباط عصبی بین تغذیه و رفتار اجتماعی جامع مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تغذیه مناسب در اوایل کودکی نه تنها منجر به افزایش عملکرد شناختی میشود، بلکه رفتار اجتماعی خوب را نیز تقویت میکند که این مسأله برای رشد مغز و هوش کودک ضروری است.

این مطالعه همچنین نشان داد، کودکان با رفتار اجتماعی مناسب، هشت سال بعد، از ضریب هوشی (IQ) بالاتری برخوردار بودند.

نتایج این پژوهش در مجله Maternal & Child Nutrition منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل