نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه در برابر چهارمین انقلاب صنعتی دوام بیاوریم؟

پنج سال دیگر بیش از یک سوم مهارت ها (35 درصد) که در حال حاضر برای نیروی کار مهم هستند، تغییر خواهند کرد. تا سال 2020، چهارمین انقلاب صنعتی، رباتیک پیشرفته، حمل و نقل خودکار، هوش مصنوعی و ماشین یادگیرنده، مواد پیشرفته، بیوتکنولوژی و علم ژنوم را به ارمغان می آورد.

این پیشرفت ها شیوه زندگی و کارکردن انسان ها را تغییر خواهند داد در نتیجه تعدادی از مشاغل ناپدید خواهند شد و تعدادی دیگر رشد خواهند کرد. در این بین، مشاغلی که امروزه وجود ندارند، عمومیت خواهند یافت و آنچه با اطمینان می توان گفت این است که نیروی کار آینده باید خود را با مهارت های جدید سازگار کند.

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد با نام "آینده مشاغل" اشتغال، مهارت ها و استراتژی نیروی کار برای آینده را بررسی می کند. این گزارش از کارفرمایان تراز اول دنیا در مورد این موضوع سوال کرده که تغییرات کنونی در اشتغال، مهارت ها و استخدام در صنایع و مکان های جغرافیایی مختلف چیست؟

تغییر منتظر کارکنان نمی ماند و روسای شرکت ها، آموزش دهندگان و دولت ها همه باید در به روز کردن مهارت های افراد کمک کنند تا هر شخصی از چهارمین انقلاب صنعتی منفعت ببرد.

چه مهارت هایی بیشترین تغییر را خواهند کرد؟

در آینده خلاقیت به یکی از سه مهارت اصلی تبدیل خواهد شد که کارکنان به آن نیاز دارند. با ورود محصولات جدید، فناوری های نو و شیوه های جدید کارکردن، کارکنان باید برای منفعت بردن از این تغییرات خلاق تر باشند. ربات ها هم در سریع کردن فرآیندها به انسان کمک خواهند کرد اما باز هم نمی توانند به اندازه انسان ها خلاق باشند.

در حالی که در سال 2015 مذاکره و انعطاف پذیری در صدر فهرست مهارت های لازم بودند، در سال 2020 این مهارت ها از فهرست 10 مهارت لازم خارج خواهند شد زیرا ماشین ها با استفاده از حجم انبوه داده  شروع به تصمیم گیری برای انسان ها خواهند کرد.

نظرسنجی انجام شده توسط گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد افراد انتظار دارند ماشین های دارای هوش مصنوعی تا سال 2020 بخشی از هیئت مدیره یک شرکت باشند. همچنین، گوش دادن فعالانه نیز که امروزه یک مهارت کلیدی به شمار می آید، در سال 2020 از صدر 10 مهارت لازم برای نیروی کار خارج خواهد شد. اما هوش عاطفی که امروزه در میان 10 مهارت برتر لازم در بازار کار به شمار نمی آید، به یکی از برترین مهارت های مورد نیاز در سال 2020 تبدیل خواهد شد.

تغییر در صنعت

ماهیت تغییر بیشتر به خود صنعت بستگی دارد و به طور مثال، رسانه های جهانی و سرگرمی پیش تر تغییر زیادی را طی پنج سال گذشته به خود دیده اند. با این حال خدمات مالی و بخش سرمایه گذاری باید تا حد زیادی متحول شوند و افرادی که در بخش فروش و تولید شرکت ها کار می کنند به مهارت های جدید مانند سواد فناوری نیاز خواهند داشت. 

در این میان اینترنت سیار و فناوری ابر الکترونیکی پیش تر بر روی شیوه کارکردن افراد تاثیر گذاشته اند. هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی و مواد پیشرفته نیز هنوز در آغاز راهند اما تغییرات در آن ها سریع خواهد بود.

تغییر منتظر کارکنان نمی ماند و روسای شرکت ها، آموزش دهندگان و دولت ها همه باید در به روز کردن مهارت های افراد کمک کنند تا هر شخصی از چهارمین انقلاب صنعتی منفعت ببرد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل