نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینترنت به کمک مقابله با تغییرات جوی می آید

اینترنت اشیا در حال رشد است و انتظار می‌رود تعداد ابزارهای متصل به اینترنت اشیا در سال 2016 از آستانه 60 میلیارد ابزار تجاوز کند. همچنین پیش بینی می‌شود تا سال 2022، بازار اینترنت اشیا درآمدها را به اندازه 14.4 تریلیون دلار افزایش و بهای آن نیز کاهش یابد.

رشد اینترنت اشیا تا حدی به دلیل فراوانی کارکردهای صنعتی است که این فناوری ارائه می‌دهد؛ اینترنت اشیا همچنین مزیت‌های رقابتی را در سطح سازمانی ارائه می دهد. با این حال، بر اساس مطالعات جدید، گسترش اینترنت اشیا فقط به طور مثبت بر بخش خصوصی اثر نمی‌گذارد و دارای فواید محیطی بسیاری نیز است.

گزارش اخیر ادعا می کند فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می‌تواند تا سال 2030 انتشارات گازهای گلخانه‌ای را تا 63.5 تن کاهش دهد. افزون بر این، با رشد روزافزون ارتباطی که اینترنت اشیا بین صنایع مختلف ایجاد می‌کند، می‌توان به یمن صرفه جویی‌ها و راهکارهای هوشمندتر، برای نخستین بار شاهد کاهش همزمان ردپای محیطی صنایع بود.

حتی موضوع مهم تر این حقیقت است که تمامی صنایع، چنانچه بخواهند کماکان رشد کنند و در بازار جهانی رقابت کنند، باید استفاده از راهکارهای اینترنت اشیا را افزایش دهند. بنابراین، اینترنت اشیا می‌تواند درست در زمانی که سران دنیا شیوه‌های به صرفه‌تر و دسترس‌ پذیرتر را تایید می ‌کند، در مبارزه علیه تغییرات جوی کارآمد باشد.

ظهور اینترنت اشیا می تواند برای نخستین بار انگیزه‌های مناسبی برای شتاب بخشیدن سریع به تغییرات بزرگ به سوی اقتصاد با کربن پایین ایجاد کند.

در حالی که پتانسیل انقلابی این فناوری‌ها کاملا مشخص است، با در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی خطرناک تغییرات جوی، توسعه اینترنت اشیا تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در این میان شرکت Rainforest Connection  یک استارت‌آپ در سان‌فرانسیکوست که تلفن‌های بازیافت ‌‎‌شده را به ابزارهای شنیداری خورشیدی تبدیل می ‌کند که به درختان متصل هستند. این ابزار می ‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی را در فواصل دور شناسایی کرده و به نظر می‌رسد در حفاظت از نواحی در معرض جنگل ‌زدایی مانند جنگل آمازون نوید بخش باشد.

همزمان شواهد نشان می دهد چگونه دوربین‌ های حسگری حرکتی می‌‍توانند به دانشمندان در نظارت کردن بر وضعیت گونه‌های در معرض خطر نظارت کرده و همزمان ابزاری جدید برای مبارزه با فعالیت‌های غیر قانونی در اختیار بگذارد.

اینترنت اشیا به سرعت می ‌تواند شرایط زندگی جمعیت‌های کم درآمد در کشورهای در حال توسعه را با در نظر گرفتن اتکای آن‌ها به بخش کشاورزی ارتقا داده و همزمان ردپای محیطی فعالیت‌های کشاورزی را کاهش دهد.

اتحادیه بین ‌المللی ارتباطات از راه دور تخمین زده تعداد خانوارهایی که در نواحی روستایی مجهز به اینترنت و دارای دسترسی به نیروی برق هستند، به طور مداوم در حال افزایش است. در این میان ثبت ‌نام‌های تلفن همراه نیز افزایش یافته است.

حتی چنانچه موانع اقتصادی و زیرساختی حجیم کماکان باقی بمانند، گسترش افزایشی حسگرها و ابزارهای متصل به اینترنت می‌توانند اجرای تکنیک‌ های نوآورانه مانند کشاورزی دقیق را تقویت کنند. این نوع کشاورزی استفاده از آفت‌کش ها، کود و آب و همچنین سیستم‌های پیش بینی آب و هوایی را محدود می‌کند. این سیستم‌ها در معرض تاثیر مخرب رخدادهای آب و هوایی خشن مانند قحطی هستند.

اینترنت اشیا می ‌تواند فرصت‌هایی برای شراکت‌های جدید بخش دولتی و خصوصی ایجاد کند. طی چند سال اخیر، میزان روز افزونی از پروژه‌های دولتی-خصوصی از راهکارهای اینترنت اشیا از شبکه‌های هوشمند گرفته تا راهکارهای کارآمد از لحاظ انرژی استفاده کرده‌اند.

رشد بی سابقه جمعیت شهری، اهمیت همکاری بخش خصوصی و دولتی روز افزون را در شهرهای هوشمند برجسته کرده و اقتصادی چرخشی هم مدل های توسعه کربن پایین قابل مقیاسی بندی‌تری را ارائه می‌دهند. به طور مثال، آزمایشگاه تحقیقاتی آی بی ام چین با همکاری دفتر حفاظت محیطی پکن و سایر مقامات شهر پکن در قالب پروژه افق های سبز آی بی ام در حال توسعه سیستم پیش بینی کیفیت هواست.

این سیستم از داده آلودگی برگرفته از شبکه‌ای از حسگرهای سراسر پکن استفاده می کند. این سیستم از طریق مدلبندی پیچیده و تکنیک‌های یادگیری ماشینی، پیش بینی‌های دقیقی از سطوح آلودگی هوا در محل‌های مختلف ارائه می دهد.

مثال‌های نام برده در این مقاله نشان می‌دهد  فواید محیطی آتی با استفاده از گسترش ابزارهای متصل به اینترنت اشیا چگونه خواهند بود.

باید گفت پروژه‌های ابزارهای متصل به اینترنت اشیا حتی اگر هم محدود باشند، می‌توانند به زودی تغییر مهمی را در تمامی بخش‌های اقتصاد ایجاد کنند. مهم تر از آن این که ظهور اینترنت اشیا می تواند برای نخستین بار انگیزه‌های مناسبی برای شتاب بخشیدن سریع به تغییرات بزرگ به سوی اقتصاد با کربن پایین ایجاد کند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل