آینده متعلق به جوانان است

دکتر اکبرزاده در این کنگره، ضمن تبریک سالروز تولد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان و تبریک پیشاپیش نیمه شعبان و تولد امام عصر(عج)، برای برگزاری این کنگره دو هدف برشمرد و گفت: دعوت از جوانان برای شرکت در این کنگره از نقاط مختلف کشور، هرچند سختی‌هایی دارد اما ما دو هدف را دنبال می‌کنیم. هدف اول آشنایی جوانان با الگوی پایه پیشرفت و مشارکت آنها در طراحی الگوی اسلامی – ایرانی است. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک بحث محوری است و در دستور کار نظام قرار دارد. در عین حال بحث آینده مطرح است.آینده‌ای که متعلق به جوانان است و آنها باید از اول، مشارکت داشته باشند. هدف دوم این است که مجموعه دست‌اندرکاران طراح، نیاز دارند از نقطه نظرات جوانان آگاه شوند و الگو بگیرند.

تعامل میان کنفرانس و کنگره

دکتر اکبرزاده با اشاره با تعداد دفعات برگزاری کنگره در طول سال، اظهار داشت: این کنگره‌‌ها، سالی دو بار و در پاییز و بهار برگزار می‌شوند. این برگزاری اگرچه سختی‌های خود را دارد، اما مهم‌ترین دلیل این‌که در فصل بهار هم اقدام به برگزاری کنگره می‌کنیم، همزمانی با کنفرانس‌های سالانه و ایجاد تعامل بین دو بخش کنفرانس و کنگره است تا تعامل و همفکری خوبی بین دو قشر تاثیرگذار جامعه شکل گرفته باشد.

دبیر کنفرانس الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت افزود: موضوع کنگره و کنفرانس الگوی پایه پیشرفت تعیین شده است. الگوی پایه را می‌توان بن یاخته آغازینی تصور کرد که با رشد تدریجی، موزون و هماهنگ نهایتا به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منتهی خواهد شد. در یکی دو سال گذشته کارهای گسترده‌ای انجام شد و در نشست‌های کنفرانس و کنگره ارائه شد که شامل پنج سرفصل تحت عناوین مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر است.

تبیین سرفصل‌ها

دکتر اکبرزاده در تبیین این سرفصل‌ها گفت: مبانی را در بین سر فصل‌های یاد شده، می‌توان به منزله ریشه‌ای برای درخت متصور شد. منظور از مبانی، همان پیش‌فرض‌ها و اصول اولیه‌ای است که باید رعایت و از متون دینی ما استخراج شوند. آرمان‌ها هم ارزش‌هایی هستند که باید در مسیر تحقق الگو، رعایت شوند و چراغ‌ِ راه و راهنما باشند. از این ارزش‌های فرا زمانی و فرامکانی، هم می‌توان تلقی هدف داشت و هم ارزش. این ارزش‌ها البته از یک مرتبت نیستند و در یک سطح قرار ندارند. رسالت به معنای ماموریت مردم و نظام اسلامی در راستای تحقق اهداف و آرمان است. از افق در بین سر فصل‌های یاد شده، با عنوان چشم‌انداز هم یاد می‌شود که البته تعبیر افق، جامع‌‌تر و عمیق‌تر است و بر چشم‌انداز ترجیح دارد. افق، روشن و امید بخش و مرز بین آسمان و زمین است. تدابیر هم اقدامات اساسی و تصمیمات کلانی هستند که برای رسیدن به افق در راستای آرمان، باید اتخاذ شوند.

مشارکت جدی جوانان

وی با تاکید بر مشارکت جدی داشتن جوانان، از آثار رسیده به کنکره آماری ارائه داد. به گفته دکتر اکبرزاده، امسال، 580 اثر در قالب مقاله و شعر و داستان کوتاه به دبیرخانه کنگره ارسال شده که این آثار توسط 30نفر از اعضای جوان هیئت علمی دانشگاه‌ها داوری و 201 اثر پذیرفته شده‌اند که از این بین 50اثر، ارائه حضوری و شفاهی دارند. 100اثر به صورت پوستر ارائه شده‌اند و باقی آثار در قالب کتاب کنگره، منتشر می‌شوند. دکتر اکبرزاده در پایان اظهار داشت: در زمان کنگره شش نشست تخصصی داریم که در پایان هریک، جلسات پرسش و پاسخ خواهیم داشت. برای مقالات پوستری هم زمان مشخصی اختصاص داده‌ایم که نویسندگان این مقالات، کنار محل نصب پوسترهایشان برای پاسخ به پرسش‌های احتمالی حضور خواهند داشت. از بین 450 پایان‌نامه و رساله‌ای هم که به کنگره رسیده، 220عنوان، موضوع مرتبط با کنگره داشته‌اند و در نمایشگاه ارائه شده‌اند که از این بین، 4رساله برتر انتخاب شده‌اند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا