نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احتمال وقوع زلزله 8 ریشتری در کشمیر

نقشه برداری های جدید از کوه های هیمالیا درمنطقه کشمیر ( بین پاکستان و هندوستان) نشان دهنده این است که این منطقه مستعد زلزله ای عظیم است که می تواند جان یک میلیون انسان را به خطر بیندازد. محققان پیش از این درباره گسل ریاضی در کشمیر هند اطلاعاتی به دست آورده بودند اما درباره میزان فعال بودن این گسل و تهدید بزرگ آن چیزی نمی دانستند. با این حال، محققان با دنبال کردن زلزله 7.6 ریشتری سال 2005 در نزدیکی گسل بالاکوت باغ در منطقه کشمیر پاکستان اقدام به بررسی دقیق سایر سیستم های گسلی در منطقه یاد شده کردند.

بر اساس نظرات محققان، زلزله واقع در گسل ریاضی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی جامو( پایتخت ایالت جامو و کشمیر هند) داشته باشد که جمعیت آن هم اکنون حدود 1.5 میلیون نفر است.

نتایج به دست آمده از تحقیقات آنها حاکی از این بود که گسل ریاضی در برخی مواقع فشاری را ایجاد می کند که اگر آزاد شود زلزله ای بزرگ به قدرت 8.0 ریشتر یا بیشتر را به دنبال خواهد داشت. یان گاویلوت به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «چیزی که ما به دنبال یاد گیری آن بودیم این بود که این گسل در طی ده هزار سال گذشته چقدر جا به جا شده، چه زمانی تغییر مکان داده است و چگونه بخش های مختلف این گسل به حرکت در آمده اند. ما دریافتیم که گسل ریاضی یکی از اصلی ترین گسل های فعال کشمیر است اما زلزله های ثبت شده در این منطقه به نسبت کم بوده اند. این گسل مدت های بسیاری تکان نخورده است که همین امر پتانسیل وقوع زمین لرزه ای عظیم را بسیار قوی می سازد. سوال است وقوع یا عدم وقوع این زمین لرزه نیست بلکه زمان وقوع آن مهم است.»

بر اساس تحقیقات انجام شده در 4 هزار سال اخیر رخداد بزرگی در گسل ریاضی اتفاق نیفتاده است همین امر نیز موجب اجتماع انرژی بسیار زیادی در این گسل است. زمانی که فاصله بین زمین لرزه ها بسیار طولانی شود، قدرت آنها نیز در زمان وقوع چند برابر خواهد بود.

بر اساس نظرات محققان، زلزله واقع در گسل ریاضی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی جامو( پایتخت ایالت جامو و کشمیر هند) داشته باشد که جمعیت آن هم اکنون حدود 1.5 میلیون نفر است. علاوه بر این، 700 هزار نفر نیز درست در شهرهای ساخته شده بر روی گسل ریاضی زندگی می کنند که وقوع زلزله ای به این بزرگی می تواند زندگی آنها را با خطرات بسیار زیادی مواجه سازد.

منبع: eurekalert

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل