نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید هنگفت و اقتصادی برق از توربینهای شناور در دریا

اگرچه حفاری در اعماق دریا با هدف دستیابی به ذخایر نفت و گاز از بعد اقتصادی کاملا منطقی به نظر می رسد اما بسیاری بر این باورند که حداقل فعلا زمان آن فرا نرسیده که به مزارع توربینهای بادی شناور در دریاهای فکر کنیم. آنها چنین پروژه هایی را چندان مقرون به صرفه نمی دانند.

البته چنین تردیدهایی موجب نشده که غولهای فعال در حوزه انرژی دنیا بیکار نشسته و به شیوه های نوین تولید برق فکر نکنند.

طی روزهای اخیر کنسرسیومی متشکل از شرکت انرژی نروژی استات اویل و زیمنس موافقتهای لازم برای ساخت نخستین مزرعه شناور تولید برق از باد در مقیاس تجاری را در دریای شمال کسب کردند. این پروژه بی نظیر در سواحل اسکاتلند ساخته می شود تا شاهد یکی از متفاوت ترین تلاشهای بشر برای دستیابی به منابع پاک انرژی باشیم.

گفته می شود این مرزرعه بادی متشکل از پنج توربین شش مگاواتی است که ستونهای آنها با افسارهای مخصوصی به بستر دریا مهار شده و همزمان توسط لوله های فولادی شناور پایدار می مانند.

دانشمندان برآورد می کنند اگر در سواحل دوردست ژاپن توربینهای بادی شناور در دریا مستقر شود، میزان برقی تولید می شود که فراتر از نیاز کل این کشور است

پیش بینی می شود این پروژه که تحت عنوان Hywind مطرح شده تا سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

به طور کلی این دسته از توربینهای بادی در مقایسه با آنهایی که پایه هایشان به طور مستقیم در بستر اقیانوس کاشته می شوند کارایی به مراتب بیشتری دارند زیرا می توان آنها را در نقاطی از دریا مستقر کرد که بادهای شدیدی در آنجا می وزد و از این طریق بازده توربین در تولید برق را افزایش داد.

برای درک بهتر این موضوع کافی است به سواحل دوردست ژاپن دقت کنیم جایی که دانشمندان برآورد می کنند اگر در این مناطق توربینهای بادی شناور مستقر شود، میزان برقی تولید می شود که فراتر از نیاز کل این کشور است.

منبع: technologyreview

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل