نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایگاه دانشگاه های کشور به لحاظ وجهه بین المللی مناسب نیست

 مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه در دومین روز از همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم اندازی های بین المللی شدن و چالش های آن در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین افزود: تا رسیدن به بین المللی شدن دانشگاه ها و نظام آموزش عالی خود هنوز فاصله داریم. 
این مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید با برقراری ارتباط ها و تعامل های خارجی، توانمندی های علمی و فناوری خود را در عرصه بین الملل به ظهور و بروز می رسانیم، اظهارکرد: البته در سال های اخیر در این حوزه رشد داشته ایم اما باید به این روند سرعت ببخشیم. 
وی، توسعه نفوذ فرهنگی- سیاسی جمهوری اسلامی ایران به خارج، جذب علوم و فناوری روز دنیا، کسب درآمد و ایجاد بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و شناساندن توانمندی ها و دستاوردهای علمی کشور به دنیا را از جمله اهدافی خواند که می توان برای تعامل های بین المللی در سطح نظام آموزش عالی برقرار کرد و گفت: جامعه علمی و دانشگاهی کشور باید با برقراری ارتباط با دنیای خارج بتواند از فرصت های تحقیقاتی در مقطع تحصیلات تکمیلی نهایت استفاده را ببرد. 
این مقام حوزه علمی و دانشگاهی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه آموزش یک امور ملی نه بلکه بین المللی است، اضافه کرد: آموزش با ارتباط ها و تعامل جامعه بشری تلفیق و عجین شده است و هیچ انسانی نمی تواند بدون ارتباط با دیگران به سعادت دست یابد. 
شریعتی نیاسر، نظام آموزش عالی کشور را نیازمند تحول و حرکت به سمت بین المللی شدن دانست و گفت: باید در سایه احترام متقابل با دنیای خارج، در پی گسترش روابط بین المللی خود در حوزه آموزش عالی باشیم. 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مبانی قانونی تعامل فراملی در حوزه آموزش عالی، از سند چشم انداز بیست ساله، نقشه جامع علمی کشور، برنامه های پنج ساله توسعه و قانون اهداف و وظائف وزارت علوم به عنوان این مبانی یاد کرد و افزود: در همه این قوانین بر ضرورت رشد و توسعه حوزه بین الملل در آموزش عالی تاکید شده است. 
شریعتی نیاسر، با بیان اینکه قوانین مدون و مناسب و کافی برای بین المللی شدن نظام آموزش عالی در کشور داریم اما در اجرای آن ها با ضعف روبرو بوده ایم، اضافه کرد: هنوز یک دانشگاه به معنای واقعی بین المللی در کشورمان وجود ندارد. 
این مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری دوره های مشترک آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، پذیرش دانشجویان خارجی، ایجاد شعب دانشگاهی در خارج از کشور و برقراری فرصت های مطالعاتی در دانشگاه های خارجی را از جمله راهکارهای پیش بینی شده در قوانین مختلف برای تقویت وجهه بین المللی نظام آموزش عالی در کشور خواند و گفت: لازم است با تلاش و حمایت مسئولان کشور این راهکارها را عملیاتی کنیم. 
شریعتی نیاسر اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه های خود در رابطه با حرکت به سمت بین المللی شدن دانشگاه ها و نظام آموزش عالی را اعلام و پیشنهاد کرده است که امیدواریم مورد موافقت مجلس قرار گرفته و به تصویب برسد. 
وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های کشور به لحاظ ماموریت آموزشی به چهار دسته شامل فراملی، ملی، منطقه ای و محلی تقسیم می شوند، خاطرنشان کرد: انتظار می رود دانشگاه های فراملی، روابط و تعامل های بین المللی را جدی گرفته و خود را در عرصه جهانی نظام آموزش عالی به نمایندگی از کشورمان مطرح کنند. 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رسیدن به جایگاه نخست علمی و فناوری منطقه و دنیای اسلام را جزو اسناد بالادستی کشور خواند و اظهار داشت: تلاش در جهت ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه ها و نظام آموزش عالی می تواند ما را در تحقق این هدف کمک کند. 
شریعتی نیاسر، با بیان اینکه در حوزه روابط بین الملل دانشگاهی و نظام آموزش عالی کشورها را به سه دسته منطقه ای، استراتژیک و هدف تقسیم کرده ایم، اظهارکرد: برای تعامل و گسترش ارتباط های دانشگاهی با هر کدام از این دسته از کشورها باید برنامه ریزی لازم و جدی داشته باشیم. 
شریعتی نیاسر، عقد تفاهم نامه های همکاری، هدف گذاری برای دستیابی به منافع مشترک و تبادل استاد و دانشجو و انجام طرح های مشترک پژوهشی و تحقیقاتی را از جمله راه های برقرای روابط و تعامل با دانشگاه ها و موسسات علمی خارجی عنوان و اظهارکرد: با انجام این همکاری ها می توانیم در بین المللی کردن نظام آموزش عالی خود و دریافت تجربه و توانمندی های خارجی و انتقال تجارب و دانش خود به جهان موفق تر عمل کنیم. 
این مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سطح بندی دانشگاه های کشور، گفت: دانشگاه های کشور به چهار سطح تقسیم شده اند که آمار مربوط به آن به زودی اعلام می شود. 
شریعتی نیاسر همچنین خواستار تعریف و تدوین اهداف و چشم اندازها و ماموریت های علمی از سوی دانشگاه های کشور شد و اظهار داشت: قرار نیست هر مقطع و هر رشته ای در هر دانشگاهی راه اندازی شود، چرا که هر دانشگاه می تواند اهداف و چشم انداز خاص و مرتبط با خود را داشته باشد. 
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تقویت زبان فارسی، گفت: نباید از فرمایش معظم له سوء تعبیر و برداشت نادرست داشته باشیم. 
وی در پایان گفت: ضمن توجه جدی به حفظ و تقویت زبان فارسی، باید در مواقع لازم و مورد نیاز با زبان بین المللی با دنیا سخن گفته و برای دفاع از اقتدار و نمایش توانمندی های علمی کشور در عرصه های جهانی گام برداریم. 
نخستین همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم اندازهای بین المللی شدن و چالش های آن از روز گذشته به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین آغاز شده است. 
این همایش امروز با معرفی مقاله های برتر به کار خود پایان می دهد. 
به گزارش ایرنا، ترسیم چشم انداز بین المللی شدن نظام آموزش عالی ایران، ترویج تفکر آینده ‌نگری در سیاست ‌گذاری، بررسی مسائل و چالش‌های بین‌المللی ‌شدن دانشگاه‌ها با رویکرد آینده‌ پژوهی، بهره‌ گیری از دانش آینده ‌پژوهی برای شناخت مسائل نظام علم و فناوری از جمله اهداف این همایش اعلام شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل