درمان به کمک نیروهای حیاتی

 بر این اساس گفته می‌شود هر موجود زنده برای انجام اعمال حیاتی به انرژی حیاتی نیاز دارد که از طریق عاملی غیر از متابولیسم یا سوخت‌وساز تأمین می‌شود. این‌که این انرژی از چه طریق می‌تواند قادر به درمان بیماری‌های گوناگون باشد، پرسشی است که کارشناسان باید پاسخگوی آن باشند.

 

امیرعلی معرفت کارشناس «پرانیک هیلینگ» در پاسخ به این پرسش به خبرنگار سیناپرس گفت: در روش‌هایی که با کمک انرژی به درمان بیماران کمک می‌شود، میزان انرژی حیاتی ارتقا پیدا می‌کند و اختلالاتی که در این فرایند ابتلا به بیماری ایجاد می‌شود، رفع خواهد شد. درواقع این بدن است که قابلیت ترمیم خود را دارد و به همان شیوه‌ای که بدن در زمان وقوع جراحات و سوختگی‌ها این کار را انجام می‌دهد، از طریق بالا بردن نیروهای حیاتی در بدن می‌توان به دفع بیماری کمک کرد.

 

 در این روش با تکنیک‌هایی که به افراد آموزش داده می‌شود و همچنین شناخت منابع انرژی که در اطراف فرد هستند و بدن انرژی را از آن منابع تأمین می‌کند، می‌توان به بهبود دست‌یافت. این منابع عبارتند از زمین، هوا و نور خورشید. فرد درمانگر از طریق تکنیک‌هایی که آموزش‌دیده است این انرژی‌ها را جذب می‌کند و به بدن فرد بیمار انتقال می‌دهد. در حالت عادی نیز بدون این‌که افراد آگاه باشند این اتفاق رخ می‌دهد؛ کف پا از زمین انرژی دریافت می‌کند و از نور خورشید و هوا هم این انرژی‌ها به افراد منتقل می‌شود. جالب است بدانید که در کشورهای اسکاندیناوی باوجود بهترین شرایط سبک زندگی به دلیل کاهش تابش نور آفتاب بیشترین آمار افسردگی وجود دارد و این مسئله بیانگر این موضوع است که انرژی خورشیدی در سلامت روانی افراد نقش مهمی دارد.

 هر موجود زنده برای انجام اعمال حیاتی به انرژی حیاتی نیاز دارد که از طریق عاملی غیر از متابولیسم یا سوخت‌وساز تأمین می‌شود.

ادعای درمان بیماری‌ها

این درمانگر در خصوص بیماری‌هایی که امکان بهبود آن‌ها با این روش وجود دارد، عنوان کرد: با این روش بر روی همه بیماری‌ها می‌توان کار کرد ولی این‌که بتوان ادعا کرد همه بیماری‌ها با این روش درمان می‌شوند، ادعای درستی نیست. مداوا حاصل مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که یکی از آن‌ها نیروی حیاتی است. سن بیمار، شدت بیماری، خصوصیات ژنتیکی افراد، سبک زندگی مجموعه‌ای از کارهایی که فرد در طول زندگی انجام داده است همه و همه در روند درمان نقش دارند.

درمان با روش «پرانیک هیلنیگ» – که معادل فارسی آن درمان با نیروی حیاتی است- با افزایش سطح انرژی حیاتی افراد سروکار دارد و عامل بهبودی بدن بیمار است. این امکان وجود دارد که با استفاده از این روش بتوان طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی و روحی را درمان کرد. نتیجه کار به مجموعه عواملی بستگی دارد که درباره آن‌ها صحبت شد. بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، بیماری‌های گوارشی، عضلانی، استخوانی بیماری‌های روانی و اعتیاد از طریق این روش قابل‌بهبود است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که حرکات صحیح یوگا باید بر پایه هماهنگی جسم، روح و روان باشد، گفت: در این روش این درمانگر است که از بعضی حرکات تمرینی یوگا استفاده می‌کند و فرد بیمار به تمرین این حرکات نیاز ندارد. یوگا یک لغت عام و به معنی وحدت جسم، روح و بدن است. بر این اساس به طیف وسیعی از تمرینات می‌توان یوگا گفت. بعضی تمرینات یوگا با حرکات بدنی همراه است و تمرینات تنفسی هم در ایجاد هماهنگی بین جسم و روح نقش مهمی دارد. در این روش هم چند نکته وجود دارد. اولین نکته اینکه این روش خداباور و دین‌محور است و بر روی ارتباط انسان و خداوند تأکید زیادی دارد. متأسفانه به بعد آسمانی در درمان افراد کمتر توجه می‌شود. درحالی‌که ما تنها نمی‌توانیم انسان را یک سلول و بافت در نظر بگیریم و باید متوجه باشیم که انسان دارای روح و روان است و در درمان نباید از این موضوع غافل شد.

انکار روش‌های نوظهور

معرفت در ادامه گفت: یوگا اگر به شیوه‌ای صحیح و اصولی انجام شود روش بسیار خوبی است؛ اما باید توجه داشت که این تمرینات توسط چه کسی، چگونه و در چه مکانی انجام می‌شود. متأسفانه در کشور ما این مسئله مورد سوءاستفاده‌های بسیاری قرارگرفته است که از نبود سیستم نظارتی دقیق ناشی می‌شود. مسئولان بجای تحقیق درباره این روش‌ها سعی در انکار آن‌ها دارند. کما اینکه در کشور ما طب هومیوپاتی، طب سوزنی و کایروپراکتیک به‌سختی جای خود را باز کردند و این درحالی‌ است که در بیشتر کشورها این علوم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. مشکل دیگر این‌که در کشور ما درباره این روش‌ها دو واژه مطرح شد که واکنش ساز بود. نخست این‌که گفته شد این روش‌ها طب جایگزین است. به‌عبارت‌دیگر این‌طور به نظر می‌رسید که قرار است این روش‌ها جایگزین روش‌های دیگر شود و این در حالی است که طب Alternative یعنی طب انتخابی و به این معنی است که بیمار حق انتخاب دارد. دوم این‌که روش‌های درمانی را طب مکمل نامیدند. این واژه این معنی را در اذهان تداعی می‌کند که این روش ناقص بوده و روش دیگر سعی در کامل کردن آن دارد.

یوگا اگر بر پایه مفهوم ایجاد هماهنگی ذهن، روح و بدن بنانهاده شود باشد بسیار مؤثر است لیکن اگر در سایه آن ایدئولوژی‌های خاص و آموزش‌های غلط تبلیغ شود بدون تردید توصیه نمی‌شود. یوگا مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف را شامل می‌شود و فقط به حرکات فیزیکی محدود نیست. اگر دیدگاه دیگری درباره یوگا مطرح باشد، ممکن است بیماری‌هایی مانند بیماری‌های گوارشی درمان شوند اما در نقاط دیگر بدن مشکلاتی ایجاد می‌شود. علت این است که یوگا را باید با ترکیب و ترتیب خاصی انجام داد و اگر این‌طور نباشد مشکلات دیگری ایجاد می‌شود که گاهی موجب بیماری خواهد شد.

پذیرش پرانیک هیلینگ در مجامع علمی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این روش به‌عنوان یک روش مکمل درمانی در مجامع علمی پذیرفته‌شده است، اظهار داشت: روش پرانیک هیلینگ در بیش از صد کشور دنیا در حال تدریس است و امتحان خود را پس داده و در حال انجام است. این روش یک مهارت است که حتی افراد معمولی می‌توانند چنین مهارتی را به دست آورند. قرار نیست این روش جایگزینی برای طب مدرن باشد. همان‌طور که تغذیه و بهبود شرایط روانی به بهبود وضع جسمانی افراد کمک می‌کند، ارتقای سطح انرژی در بدن هم می‌تواند از چنین قابلیتی برخوردار باشد. افراد می‌توانند این مهارت را آموزش ببینند و در بهبود خود مؤثر باشند. خوشبختانه فضای دانشگاهی این روش را پذیرفته و استقبال زیادی از آن شده است. کتاب‌های زیادی درباره آن نوشته‌شده است و دوره‌های تحصیلی این روش در دانشگاه طب سنتی علوم پزشکی تهران در حال آموزش است.

 

 

گزارش:اعظم صفایی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا