نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وقتی جانوران به درمان انسان‌ها کمک می‌کنند

  بیماری بخشی انکار نشدنی در زندگی انسان‌هاست. نکته‌ قابل‌توجه این است که برای مقابله با آن چه باید کرد؟ شاید بهتر باشد بررسی کنیم تا بدانیم برای پیشگیری و حتی درمان کدام راه منطقی‌تر است طب مدرن یا طب سنتی؟در این گزارش شما را با چند مورد از روش‌های پرکاربرد طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

زنبور درمانی در انتظار بررسی های بالینی

زهر زنبور از گذشته‌های دور در طب سنتی برای مداوای انواع مختلف روماتیسم مورداستفاده قرارگرفته است. فواید استفاده از این موجودات برای انسان و حیوانات به زمان‌های خیلی قدیم مربوط است. معالجاتی که از طریق زهر زنبورها انجام می‌شود، اغلب با تغییراتی در روش زندگی، تغذیه یا تغییرات دیگری همراه هستند که ممکن است برای بعضی مفید باشد.

 آزمایش‌های درمانی اغلب در کشورهایی که دارای روش‌های کم‌تجربه هستند انجام می‌شود تا آزمایش‌ها اصولی دشوار، ولی استاندارد معالجه در کشورهای غربی کمتر تجربه‌شده است. بسیاری از معالجات موفقیت‌آمیز بعدازآنکه روش‌های درمانی یا جراحی متداول به ثمر نرسیده بودند، انجام شدند.

طی 70 سال گذشته، بیش از 1700 نشریه علمی در مورد ترکیب و اثرات مختلف زهر زنبور در حیوانات و انسان منتشرشده‌اند که قسمت عمده آن‌ها در اروپای شرقی و آسیا بوده است. بیشتر آن‌ها روی نمایش مستقیم محل، اثرات فیزیولوژیکی ترکیبات خاص مانند تخریب غشاء، سمیت یا تحریک و جلوگیری از عکس‌العمل‌های آنزیمی تمرکز دارند. این موضوع به میزان زیادی درک ما را از فرآیندهای پس از نیش زدن و ترکیبات زهر و واکنش‌های مربوط به آلرژی افزایش داده است.

بررسی زهر زنبور روی سگ‌ها نشان داد که میلیتین و آپامین، کورتیزول پلاسما را افزایش می‌دهد. این موضوع پیشنهاد می‌کند که بسیاری از اثرات درمانی زهر زنبور ممکن است به علت تحریک آنزیم و دستگاه ایمنی بدن مانند کورتیزون مؤثر واقع شود. کورتیزون در مداوای بسیاری از دردها به‌کاررفته است، اما به دلیل داشتن اثرات جانبی قوی، نامطلوب شناخته‌شده است.

اثرات ضد تورمی زهر زنبورعسل بیش از همه موردمطالعه قرارگرفته و مکانیسم‌های مختلف به‌طور مکرر در نشریات علمی شرح داده‌شده است. ترکیبات زهر برای بیماران صرعی مفید نشان داده‌شده است. ارزش حفاظتی زهر زنبور و ملیتین در برابر اثرات کشنده یا مضر اشعه ایکس بررسی‌شده است. هرچند بسیاری از نتایج امیدوارکننده هستند، اما هیچ‌گونه بررسی بالینی برای تأیید آزمایش‌های استفاده از کارایی آن از سوی مؤسسات پزشکی غرب انجام نشده است.

شرایط خاص برای زالو درمانی

زالو درمانی چند وقتی است که در ایران رواج پیداکرده و خیلی از افراد برای درمان بیماری خود از زالو درمانی استفاده می‌کنند.

 محمد عزیز خانی دستیار تخصصی طب سنتی درباره این روش درمانی به خبرنگار سیناپرس گفت: از سال 1500 میلادی به بعد در آمریکا و اروپا ردپای زالو درمانی دیده می‌شود که در کتاب‌های مرجع پزشکی به آن اشاره‌شده و مورداستفاده قرارگرفته است؛ اما ردپای زالودرمانی در کتاب ابن‌سینا و ذخیره خوارزمشاهی و کتاب خلاصه‌الحکمه و کتاب‌های مبنایی طب سنتی ایرانی تا 1100 -1200 سال قبل نیز وجود دارد؛ پس می‌توانیم بگوییم نخستین بار به‌طور علمی و طبی ایرانی‌ها به زالودرمانی پرداختند.

وی اظهار کرد: در درمان با زالو ابتدا باید بدن را پاک‌سازی و آماده کرد که این پاک‌سازی می‌تواند با کمک غذا یا داروهای گیاهی انجام شود. همچنین در انجام همه این اعمال یداوی باید فرد قوت و توان خوبی داشته باشد.

عزیزخانی افزود: افراد نباید درگیری‌ ذهنی، خستگی، افسردگی و استرس داشته باشند و شرایط روحی بیمار نیز باید خوب باشد تا در روند اعمال یداوی با مشکلی مواجه نشود.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد برای انجام اعمال یداوی حتما به مراکزی مراجعه کنند که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی یادآوری کرد: حتما باید دست اندرکاران مربوطه در زمینه پرورش و تکثیر زالوهای استریل بهداشتی و طبی آستین بالا بزنند تا ما بتوانیم به‌راحتی زالوهای خوب را در اختیار پزشکان علاقه‌مند قرار دهیم. زالو درمانی حتما باید در مطب پزشکان انجام شود. ضمن این‌که این اقدام حتما باید توسط پزشکان مجرب در این حوزه انجام شود تا بیماران بتوانند نتایج خوبی را در روند زالودرمانی مشاهده کنند.

معالجه بیماری‌های پوست با ماهی درمانی

ماهی‌درمانی یکی از روش‌های معمول در معالجه بیماری‌های مربوط به پوست است که برای نخستین بار در کشور ترکیه توسط پزشکان متخصص طب سنتی این کشور برای معالجه گروهی از بیماری‌ها و امراض پوستی مانند پسوریازیس مورداستفاده قرار گرفت.

در این شیوه درمانی، ماهی‌های درمانگر در مدت مشخصی که به‌طورمعمول ۳۰ روز است، به بیمار کمک می‌کنند بر بیماری خود غلبه کرده یا شدت بیماری را کنترل و آن را مهار کند. این شیوه درمانی اگرچه هنوز آن‌طور که بایدوشاید در جهان شناخته‌شده نیست اما در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین، تایلند، ترکیه و حتی بعضی کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دکتر کامران جلالی، متخصص پزشکی فرامولکولی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره ماهی درمانی گفت: روش درمان این‌گونه است که فرد داخل استخری با آب گرم می‌رود. داخل این استخر ماهی‌هایی بدون دندان در ابعاد بین ۳ تا ۴ سانتی‌متر به پوست فرد حمله می‌کنند. این ماهی‌ها شروع به مکیدن پوست او می‌کنند و لایه رویی پوست او را می‌خورند.

وی افزود: ماهی جونده یا دکتر ماهی با نام علمی «گارا روفا» با جویدن نقاطی از پوست بدن که دچار عارضه‌هایی مانند التهاب‌های مزمن پوستی یا اگزما هستند به درمان بیماری کمک می‌کند. ماهی جونده می‌تواند پوست‌های زبر و خشن را با آرواره‌های خود به پوست نرم و لطیف تبدیل کند.

زیستگاه اصلی این ماهی رودخانه‌ای ترکیه، ایران، سوریه و عراق است. افرادی که دارای امراض پوستی هستند زیر نظر متخصصان مراکز ماهی درمانی تحت مداوا قرار می‌گیرند. البته چگونگی و طول دوره درمان افراد متفاوت است.

بعضی مراکز نظارتی و بهداشتی در جهان بر این باورند که استفاده از ماهی‌های درمانگر یا همان ماهی‌های گاراروفا باید در شرایط ایمنی و بهداشتی خاصی باشد. به این معنی که این ماهی‌های درمانگر درصورتی‌که در شرایط نامناسب نگهداری شوند، ممکن است خودشان عاملی برای انتقال تعدادی از بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های عفونی به مردم باشند. چراکه، این ماهی‌ها با جویدن بافت‌های مرده و سلول‌های سطحی پوست و اعضای بدن به درمان آن‌ها کمک می‌کنند و استفاده از این ماهی‌ها برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مناسب نیست و ممکن است مشکل‌ساز باشد.

 بنابراین افراد باید در انتخاب مراکزی که با استفاده از ماهی‌های درمانگر، خدمات درمانی ارائه می‌دهند، بسیار دقت کنند تا بتوانند از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کنند. در حقیقت بیماران باید به این نکته دقت کنند که آب حوضچه محل نگهداری ماهی‌های درمانگر پس از ارائه خدمات به بیماران ئ به‌ویژه بیماران مبتلابه بیماری‌های عفونی خاص حتما عوض شود.

 

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل