نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش استفاده از رایانه در بازدهی تحصیلی

بسیاری از افراد جوان بخش مهمی از وقتشان را هم در منزل و هم در مدرسه به استفاده از فناوری می گذرانند. هم اکنون والدین با استفاده از داده های جدید می‌توانند ایده بهتری در مورد این موضوع داشته باشند که آیا این نوع وقت گذرانی به وضعیت تحصیلی فرزندشان کمک می کند یا این که آن را دشوارتر می کند؟

گزارش مجمع جهانی اقتصاد آخرین داده‌های "برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموز" (PISA) را بررسی می کند که در سال 2012 ارائه شد. چنین برنامه‌ای این موضوع را مطالعه کرد که چگونه استفاده از فناوری در تحصیل طی سال‌های اخیر تغییر کرده و این امر چگونه بر یادگیری تاثیر گذاشته است؟

در سال 2012، حدود 96 درصد دانش‌آموزان 15 ساله در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در منزلشان دارای رایانه بودند در حالی که 72 درصد آن ها دسترسی به یک رایانه رومیزی، لپ تاپ یا تبلت را در مدرسه گزارش کردند.

کودکان در سنین پایین استفاده از رایانه را شروع می کنند و بیش از نیمی از دانش آموزان در دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند استفاده از رایانه را در سن شش سالگی یا پایین‌تر آغاز می کنند.

آیا رایانه نمرات دانش‌آموزان را ارتقا می دهد؟

بر اساس یافته های جدید، دانش آموزانی که در طول دوران مدرسه به طور متعادل از رایانه استفاده می‌کنند، در مقایسه با دانش آموزانی که به ندرت از رایانه بهره می برند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند. با این حال، استفاده از رایانه در مدرسه همواره و لزوما منجر به ارتقای بازدهی تحصیلی نمی شود و دانش آموزانی که در مدرسه کاربران مکرر رایانه بودند، در مقایسه با هم سن و سال هایشان عملکرد بدتری داشتند.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  بر این باور است مزایای واقعی فناوری ارتباطاتی اطلاعاتی در تحصیل هنوز به طور کامل حاصل نشده اند؛ بر اساس این گزارش، رایانه باید کماکان دارای نقش کلیدی در مدارس باشد و همراه با شیوه‌های تدریس سنتی به کار رود.

برنامه PISA عملکرد خواندن دیجیتالی دانش آموزان را در بیش از 30 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه آزمود و دریافت کودکانی که نمرات خوبی گرفتند در آزمون‌های خوانش کاغذی نیز عملکرد خوبی داشتند.

دانش آموزان کشورهای سنگاپور، کره، هنگ کنگ، ژاپن و کانادا همگی در آزمون‌های خواندن دیجیتالی نمرات بالایی گرفتند و این نتایج در مورد آزمون های خواندن کاغذی نیز تکرار شدند. دانشمندان دریافتند در این جا کودکان در بسیاری موارد در طول ساعات مدرسه، کمترین زمان را به استفاده از رایانه گذرانده بودند.

آندریاس شلایخر، مدیر "برنامه مهارت و تحصیل" سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: چنانچه سیستم های تحصیلی با بهترین عملکرد مانند سیستم‌های شرق آسیا را بررسی کنیم، مشخص می شود که این کشورها درباره استفاده از فناوری در کلاس های درس بسیار محتاط بوده‌اند.

در مجموع، این مطالعه دریافت کشورهایی که در مدارسشان به شدت در حوزه فناوری‌های ارتباطاتی اطلاعاتی سرمایه گذاری کرده‌اند، هیچ پیشرفت قابل توجهی را در عملکرد دانش آموزان از لحاظ خواندن، ریاضی یا علوم تجربه نکرده اند.

با این حال، فناوری جایگاه خود را در مدارس دارد و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  بر این باور است مزایای واقعی فناوری ارتباطاتی اطلاعاتی در تحصیل هنوز به طور کامل حاصل نشده اند؛ بر اساس این گزارش، رایانه باید کماکان دارای نقش کلیدی در مدارس باشد و همراه با شیوه‌های تدریس سنتی به کار رود.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل