نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انیمشنی برای نمایش دادن میزان گرم شدن زمین

تجسم بخشی به گرمایش جهانی کار دشواری است اما نوعی انیمیشن جدید به وضوح نشان می‌دهد از سال 1850 دمای جهانی تا چه حد افزایش یافته است.

این انیمیشن از داده‌های دفتر Met در بریتانیا استفاده می کند و نشان می‌دهد گرمایش جهانی طی سال های اخیر افزایش سریعی داشته است.

اد هاوکینز، دانشمند آب و هوای در دانشگاه Reading این انیمیشن منحصر به فرد را ارائه داده که دمای متوسط ماهیانه دنیا را به عنوان یک شکل مارپیچی نشان داده و این مارپیچ با گرم تر شدن زمین، بزرگ‌تر می‌شود.

این انمیشن نشان می دهد سال 2015 و شروع سال 2016 در مقایسه با سال‌های قبل تا حد زیادی گرم تر بوده‌اند. در این میان ماه فوریه سال 2016 از زمان آغاز رکوردهای گرمایش زمین، داغ ترین ماه بوده است و رکورد پیشین به ماه ژانویه سال 2016 اختصاص دارد.

داده های ناسا نشان می دهد ماه فوریه دمای سطح جهانی 1.35 درجه را به خود دید و این بالاتر از میزان میانگین دما در دراز مدت بوده است.

در حالی که پدیده آب و هوایی ال نینو عامل مهمی در افزایش دما بوده است، به هیچ وجه تمامی ماجرا نیست و بخش مهمی از گرمایش کنونی در مقایسه با سطوح پیش از انقلاب صنعتی نتیجه مستقیم انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است. دمای سال جاری میلادی در زمان هایی به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی رسید و این امر نشان می دهد آستانه دو درجه سانتی گراد دور یا غیرملموس نیست.

چرا دو درجه سانتی گراد اهمیت دارد؟

نشانه دو درجه سانتی گراد نقطه ای مهم برای حیات بر روی زمین است و همواره در مباحث مربوط به آب و هوا مورد نظر بوده است.

محققان حوزه آب و هوا بر این باورند افزایش میانگین متوسط جهانی دو درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی، دنیا را وارد حوزه ای خواهد کرد که از لحاظ آب و هوایی و بازخوردهای اقلیمی دارای پیامدهای پیش بینی نشده ای خواهد بود؛ از میان چنین پیامدهایی می توان به ذوب شدن یخ قطبی و افزایش سطوح دریاها اشاره کرد.

توافقنامه پاریس در ماه دسامبر گذشته به دنبال محدود کردن گرمایش جهانی تا زیر دو درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی است و هدف جاه طلبانه تر آن 1.5 درجه سانتی گراد است.

انیمیشن ارائه شده نشان می دهد بشر برای نخستین بار به رسیدن به چنین دمایی نزدیک شده است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل