نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوچکترین گونه نهنگ دنیا در آستانه انقراض

گونه بسیار نادری از نهنگها موسوم به vaquita ساکن زمین است که تنها در خلیج کالیفرنیا زندگی می کند و حالا تخمین زده می شود که تنها 60 عدد از آنها باقی مانده باشد. بر این اساس می توان گفت که از سال 1997 که گزارش مفصلی درباره جمعیت این جانور منتشر شد تقریبا 92 درصد از آنها از بین رفته اند.

کارشناسان هشدار می دهند که اگر مکزیک اقدامات جدی در راستای نجات نسل این حیوان آبزی انجام ندهد عملا شاهد انقراض آن تا سال 2022 خواهیم بود

حالا به نظر می رسد سرنوشت این جانور در دست دولت مکزیک باشد. کارشناسان هشدار می دهند که اگر این کشور اقدامات جدی در راستای نجات نسل این حیوان آبزی انجام ندهد عملا شاهد انقراض آن تا سال 2022 خواهیم بود.

نکته قابل تأمل اینجاست که این جانوران شکارچیان طبیعی بسیار محدودی دارند اما معمولا در تور ماهیگیران به دام می افتند و جالب اینکه آنها تمایلی به شکار این گونه از نهنگها نداشته و برای شکار گونه دیگری از جانوران دریایی در معرض خطر انقراض موسوم به Totoaba  تور خود را به آب می اندازند. باله این ماهی برای تهیه نوعی سوپ معروف و البته گرران قیمت در چین به کار گرفته می شود.

دولت مکزیک در سالهای اخیر اقدامات سختگیرانه ای را برای حفظ vaquita انجام داده است اما مطالعه اخیری که توسط گروهی از محققان بین المللی انجام شده حکایت از بی اثر بودن این اقدامات دارد.

منبع:newscientis

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل