دسترسی آسان به تنقلات، عامل اصلی پرخوری است

بسیاری از شرکت ها برای تشویق و تقویت روحیه کارکنان و افزایش بهره وری کار ، تنقلات و نوشیدنی رایگان به آن ها ارائه می کنند. با این حال، تنقلات ناسالم ممکن است باعث همه گیری بیماری چاقی در محل کار شود. پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که داشتن دسترسی آسان و دائمی به تنقلات و نوشیدنی رایگان نرخ مصرف آن ها را افزایش می دهد.

این موضوع کمی تعجب آور است که حتی وجود چند قدم  فاصله بین تنقلات و نوشیدنی ها ، تغییرات قابل توجهی در تکرار مصرف آن ها به همراه داشت. همچنین در این مطالعات مشخص شد که مصرف تنقلات در مردان بیشتر از زنان است.

 در این میان هرچه ظروف تنقلات به نوشیدنی ها نزدیک تر قرار داده شد، مردم تمایل بیشتری به خوردن پیدا کردند، نتایج به دست آمده حاکی از این موضوع است که  حتی فاصله چند ده سانتیمتر نیز در این امر  قابل اهمیت است.

ارنست بسکین سرپرست این تیم تحقیقاتی و کارشناس رفتار مصرف کننده و استاد دانشگاه سنت جوزف در ایالات متحده آمریکا درمورد موضوع فوق گفت: این مساله کمی تعجب آور است که حتی وجود چند قدم  فاصله بین تنقلات و نوشیدنی ها ، تغییرات قابل توجهی در تکرار مصرف آن ها به همراه داشت. همچنین در این مطالعات مشخص شد که مصرف تنقلات در مردان بیشتر از زنان است.

بسکین در ادامه توضیحات خود به این موضوع نیز اشاره کردکه عوامل متعددی رفتار مصرف کننده را بدون آن که متوجه شویم تحت تاثیر قرار می دهند، مانند راحتی و یا نزدیکی نسبی به منابع مورد نظر.

در نظر گرفتن موضوع فوق الذکر در مطالعات مرتبط با این حوزه، برای کمک به آموزش افراد در مورد تصمیم گیری سالم، بسیار حائز اهمیت هستند.

پژوهشگران در این رابطه پیشنهاد می کنند که دخالت های بالقوه برای کاهش مصرف تنقلات در محل کار می تواند منجر به کاهش مصرف تنقلات و میان وعده های نا سالم مانند شکلات، پیراشکی ، چیپس و .. شود. اقدامات توصیه شده در این زمینه  شامل گزینه هایی مانند حرکت به سوی میان وعده های سالم تر از قبیل میوه ها و مواد غذائی سالم است.  به باور کارشناسان، دورتر از دسترس قرار دادن تنقلات نا سالم  به روش های مختلفی از جمله قرار دادن آن ها در آبدارخانه و یا در یک دستگاه فروش اتوماتیک رایگان نیز  می توانند گزینه های مناسبی محسوب شوند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله اشتها Appetite منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا