خسرو پیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست هماندیشی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با پارکهای علم و فناوری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اکنون اساسنامه پارکهای خصوصی به مرحله نهایی رسیده از این رو هر فردی که واجد شرایط باشد میتواند برای راهاندازی چنین پارکهایی اقدام کند.
وی در خصوص شرایط راهاندازی پارکهای خصوصی گفت: ابتدا باید ۵ تا ۱۰ هزار هکتار زمین وجود داشته باشد تا محل استقرار شرکتها مشخص شود. همچنین باید برنامه عملیاتی مشخصی وجود داشته باشد.
به گفته پیری، لازم است برای حمایت از شرکتهایی که خواستار استقرار در پارکهای خصوصی هستند، اقداماتی صورت گیرد.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تصویب درخواست پارکهای خصوصی سه مرحله دارد، گفت: کمیته تخصصی، کمیسیون پژوهش و فناوری و شورای گسترش از مراحل به تصویب رساندن درخواستها برای راهاندازی پارکهای خصوصی به شمار میرود.
وی افزود: در حال حاضر چندین تقاضا برای راهاندازی پارک خصوصی به وزارت علوم ارسال شده که تاکنون یک مرحله پیشرفت کرده اند.
پیری اظهار داشت: ما پیشنهاد میکنیم پارکهای خصوصی به تدریج در دانشگاهها ایجاد شوند. این امر نیز در دنیا مرسوم است و محلی برای درآمد دانشگاهها خواهد بود.
به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم، در حال تدوین آیین نامه پارکهای علم و فناوری خصوصی در دانشگاههای کشور هستیم.
پیری با تاکید بر اینکه رؤسای پارکها باید اقتصادی فکر کنند، گفت: پارکهای تخصصی که به سمت خصوصی شدن حرکت میکنند، میتوانند در جاهایی که پتانسیل زیادی برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان وجود دارند، راهاندازی شوند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم افزود: برخی از پارکهای تخصصی ایجاد شده در دانشگاههای دولتی هستند و این دانشگاهها باید گامهایی برای خصوصی شدن پارکها بردارند.
وی با بیان اینکه پارکها نقطه شروع اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: امیدواریم تعدادی از شرکتهای دانشبنیان در پارکها که پتانسیل دارند، برندسازی شوند؛ این موضوع باید از درون پارکها شکل گیرد.
به گفته پیری، هر پارک که متشکل از چندین شرکت است، نیاز به حمایتهای مالی و معنوی دارد تا بتواند در راستای بکارگیری پتانسیل خود حرکت کند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه حمایتهای مالی وزارت علوم باعث شده که شرکتهای دانشبنیان در پارکها شکل بگیرند، گفت: ضروری است سیاستهایی در راستای برندسازی شرکتهای دانشبنیان ایجاد شود و این موضوع نیاز به حمایت دولت و وزارت علوم دارد.
به گزارش مهر، وی افزود: امسال بنا داریم تا آمار شرکتهایی که پتانسیل برندسازی را دارند، استخراج کرده و در راستای تقویت آنها برنامهریزی کنیم.
No tags for this post.