محمدتقی جغتایی روز دوشنبه در حاشیه مراسم معرفی علوم و فناوری های شناختی در علوم پزشکی به ایرنا اظهار کرد: ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری های شناختی با هدف توسعه و گسترش این رشته در کشور، دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان این رشته را مورد حمایت های ویژه قرار می دهد.
وی اظهار کرد: انواع حمایت های ستاد به این صورت است که اگر دانشجویی بخواهد در طول دوره تحصیل، همزمان دوره PHD راکه مصوب شورای عالی برنامه ریزی در حوزه علوم اعصاب شناختی است، بگذارند مورد حمایت ویژه ستاد قرار می گیرد.
جغتایی به دوره MD- PHD اشاره و توضیح داد: این دوره ای است که دانشجویان پزشکی علاوه بر اینکه پزشک می شوند، دکترای تخصصی (PHD) آن رشته را نیز دریافت می کنند؛ این یک دوره علمی و پژوهشی است که پزشک علاوه بر اینکه پزشک بالینی متبحری می شود، همزمان روش های تحقیق را نیز یاد می گیرد.
وی به حمایت ها اشاره کرد و گفت: اعزام دانشجویان این رشته به خارج از کشور برای شرکت در دوره های 6 ماهه، تقبل هزینه پایان نامه ها، ارایه مبلغی به عنوان تشویق علاوه بر هزینه ای که دانشگاه در اختیار دانشجو قرار می دهد و همچنین ارایه کمک هزینه ویژه به دلیل وارد شدن به این رشته از جمله این حمایت ها است.
جغتایی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که پایان نامه های تحقیقی دانشجویان دوره PHD و دستیاران پزشکی در حوزه علوم و فناوری های شناختی و علوم اعصاب باشند، مورد حمایت این ستاد قرار می گیرند.
وی گفت: علاوه بر حمایت های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ستاد 1.5 برابر هزینه ای راکه باید بابت دستیاری پرداخت شود، می پردازد، همچنین از اساتید و دانشجویان برای شرکت در کنگره هایی که در حوزه علوم شناختی است، حمایت می کند.
جغتایی ادامه داد: بخش عمده علوم شناختی در علوم پزشکی است زیرا علوم شناختی حوزه ای است که از توانایی های شناختی، ذهنی و مغز انسان برای برطرف کردن کاستی ها استفاده می کند، اگر کاستی هایی وجود داشته باشد، با مطالعه و تحقیق برطرف می کند و در حالت سلامت نیز کمک می کند تا توانایی های مغز افراد افزایش یابد.
وی افزود: علوم شناختی به عنوان مثال کمک می کند توانایی مغز کودک افزایش یابد تا در بزرگسالی فردی خلاق و توانمند باشد و مهارت های حرکتی، ذهنی، زبانی و شناختی او تقویت شود.
معاون پژوهشی ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: کاربرد دیگر علوم شناختی پیشگیری از بروز بیماری ها است؛ به عنوان نمونه کمک می کند تا از بروز بیماری های دوره میانسالی و سالمندی پیشگیری شود و در درمان و توانبخشی بیماران در دوره سالمندی با استفاده از ابزارهای مختلف موثر است.
وی ادامه داد: این ابزارها گاهی آزمایش ها، فناوری های شناختی، استفاده از ایمپلنت های مغزی و استفاده از روش هایی برای تقویت شناختی افراد است.
جغتایی گفت: در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی رتبه 24 را در دنیا و در برخی از گرایش های آن رتبه خوبی داریم؛ به عنوان مثال در حوزه سلولی مولکولی رتبه 18 و در حوزه رفتاری رتبه 20 را دارا هستیم و در بخشی از حوزه های دیگر رتبه ما پایین تر از 24 است. به طور کلی در حوزه تحقیقات مربوط به علوم اعصاب بر اساس اعلام سایت SJR که کشورها را بر اساس تولید علم و کیفیت رتبه بندی می کند، رقیب ترکیه هستیم.
وی افزود: همچنین در بخش توانایی پزشکان، کشور ما جزء 10 کشور اول دنیا است و در واقع توانایی پزشکان ایرانی در حوزه درمان بیماری ها خوب است و جراحی را به نحو احسن انجام می دهند اما در تحقیقات مقداری عقب هستیم.
جغتایی ادامه داد: هدف ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری های شناختی این است که به پرکردن این فاصله کمک کند و حوزه مربوط به مطالعات علوم شناختی و علوم اعصاب نیز گسترش یابد.
مراسم معرفی علوم و فناوری های شناختی در علوم پزشکی با اهداف معرفی این علم، افزایش تعاملات حوزه پزشکی و حمایت از دوره MD- PHD در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.