شناسائی ژن ایجاد کننده اضطراب

افسردگی حاد پس از بحران و ضربات روحی نوعی بیماری روانی است که معمولا در افرادی که تجربه ناخوشایند یا ضربه روحی شدیدی دریافت کرده اند، مشاهده می شود.

پژوهشگران موفق به شناسائی دو ژن  شده اند که با یکدیگر تفاوت داشته و از یک نوع نیستند. نخستین آن ها ANKRD55 نام دارد که در کروموزوم پنجم قرار داشته و دومین ژن در کروموزوم نوزدهم مشاهده شده و هر دوی آن ها در بروز افسردگی نقش مهمی ایفا می کنند.

در همین رابطه پرفسور موریا . بی . استین ، استاد دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد: ما موفق به شناسائی دو ژن جدید شده ایم که با یکدیگر تفاوت داشته و از یک نوع نیستند. نخستین آن ها ANKRD55 نام دارد که در کروموزوم پنجم قرار داشته و دومین ژن در کروموزوم نوزدهم مشاهده شده و هر دوی آن ها در بروز افسردگی نقش مهمی ایفا می کنند.

لازم به توضیح است که در پژوهش های پیشین، نقش این ژن ها در بیماری های خود ایمنی و التهابی کشف شده بود. عمده ترین بیماری های مرتبط با این ژن ها عبارتند از تصلب و سفت شدن بافت های بدن، دیابت نوع 2، بیماری celiac و بیماری ها التهاب مفاصل.

از سوی دیگر پژوهشگران  طی بررسی های خود موفق به شناسائی و کشف اشتراک ژنتیکی بین بیماری های افسردگی حاد پس از بحران ، روماتیسم مفصلی و پسوریازیس نیز  شده اند.

در این مطالعات؛ نمونه گیری دی ان ای و آنالیز و تجزیه و تحلیل ژن ها از بیش از 13 هزار فرد داوطلب انجام شده که بیشتر آن ها افراد نظامی بودند که در ماموریت های خود با موارد نا خوشایندی رو به رو شده و این موضوع تاثیرات روانی خاص خود را بر آن ها گذاشته بود.

پرفسور روبرت . جی . اورسانو از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه یونیفورمد سرویس ایالات متحده آمریکا در این رابطه اعلام کرد : مطالعات مرتبط با این ژن ها باید ادامه پیدا کرده و ما نیاز به کسب اطلاعات بیشتری از نقش ژن ANKRD55 در عوارض روحی و بروز استرس و اضطراب در بیماران داریم. به این ترتیب شانس ارائه روش درمانی قطعی برای این گروه از افراد، افزایش خواهد یافت.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله اینترنتی روانپزشکی JAMA Psychiatry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.