نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از دست رفتن غریزه بقای ماهی ها پس از مرگ مرجان ها

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، مرگ صخره های مرجانی در استرالیا ممکن است علاوه بر از بین بردن زیستگاه ماهی ها، رفتار آنها را نیز تغییر دهد.

هم اکنون دیواره بزرگ مرجانی استرالیا گرفتار پدیده ای تحت عنوان سفید شدن مرجان ها شده است و اگر غرایز بقای ماهی های در اطراف آن نیز به موجب این پدیده از بین برود، تنوع زیستی موجود در استرالیا می تواند به طور کلی تغییر پیدا کند.

محققان برای آزمایش پدیده تاثیر مرگ صخره های مرجانی بر روی ماهی ها، آنها در محیط های حفاظت شده ای قرار دادند به طوری که نیمی از ماهی های یاد شده در محیط هایی با صخره های مرجانی سالم و نیمی دیگر در محیط هایی با مرجان های سفید قرار گرفتند.

سپس ماهی های هر دو گروه در معرض ماده ای قرار گرفتند که شکارچیان به هنگام حمله از خود ترشح می کنند. ماهی های جوان زمانی که از وجود این ماده مطلع می شوند آن را به عنوان یک سیگنال هشدار مبنی بر وجود یک شکارچی درنده در اطراف خود تلقی می کنند. در نتیجه چنین آزمایشی مشخص شد که تنها ماهی های گروه اول (که در کنار مرجان های سالم قرار گرفته بودند) به هنگام برخورد با این ماده شیمیایی از خود واکنش نشان می دادند.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این ماهی ها تنها به شکارچیان فرضی پاسخ نمی دهند یا این که در هنگام مواجهه با حمله واقعی نیز نمی توانند از خود دفاع بکنند. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات پیشین پژوهشگران، هم اکنون دیواره بزرگ مرجانی استرالیا گرفتار پدیده ای تحت عنوان سفید شدن مرجان ها شده است و اگر غرایز بقای ماهی های در اطراف آن نیز به موجب این پدیده از بین برود، تنوع زیستی موجود در استرالیا می تواند به طور کلی تغییر پیدا کند.

 

منبع: newsy

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل