نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گام اول کارآفرین ایرانی باید بازار منطقه باشد

 شوان صدر قاضی پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه سازمان ملل در سمینار آموزشی فرصت‌های فن آفرینی در سطح بین‌المللی که در آخرین روز از دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار شد، با اشاره به فرصت‌های موجود برای نوآوری در زمینه جهانی‌ شدن اظهار کرد: فرصت‌های جهانی‌ شدن یک ایده، ممکن است نادیده گرفته شود. زمانی که رادیو ساخته شد تنها هدف از اختراع آن ارتباط بین کشتی‌ها بود و بعد از آن یک کارآفرین روسی متوجه پتانسیل‌های این ایده شد، اما زمانی که با سرمایه‌گذار از قابلیت رسانه شدن رادیو گفت با استقبال روبرو نشد.

وی با بیان اینکه وضع و تکنولوژی موجود ممکن است ما را نسبت به دیدن فرصت‌های جهانی نابینا کند، افزود: اصلاً پرسش از اینکه جهانی‌شدن خوب یا بد است پرسش درستی نیست. مثل زمانی است که پرسیده شود جاذبه خوب است یا بد کسی جاذبه را مطالعه می‌کند و هواپیما اختراع می‌کند و دیگری نسبت آن مقاومت می‌کند. مساله جهانی‌شدن هم یک واقعیت است که باید پذیرفته و بررسی شود.

صدر قاضی با بیان اینکه سه نیروی اساسی پشت جهانی‌شدن وجود دارد، اضافه کرد: تکنولوژی جدید، کاهش یافتن هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و برداشته شدن تعرفه‌های گمرکی از موارد جهانی‌شدن است و امیدواریم ایران هم جزو جامعه تجارت جهانی شود و مانع تعرفه‌های گمرکی برداشته شود.

پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه سازمان ملل ادامه داد: لازم نیست بازار هدفمان را فقط اروپا و امریکا در نظر بگیریم و می‌توانیم در گام اول در منطقه عرضه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وجود تنوع قومیتی و زبانی در ایران توضیح داد: یک ایرانی با توجه به تنوع قومیتی که در ایران وجود دارد، یک فرصت خوب برای ایجاد ارتباط با جامعه جهانی دارد. از این رو داشتن مهارت‌های فردی و اجتماعی از تکنولوژی مهم تر است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل