نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اکولوژی آماری علمی که به سرعت در حال رشد است

بیش از یک قرن است که روش‌های آماری برای تحلیل کردن محیط زیست، حیات وحش و گونه‌های مختلف به کار می رود اما امروزه داده‌های آماری به سطح بی سابقه‌ای از جزئیات، پیچیدگی و حجم رسیده اند.

این بدین دلیل است که فناوری های جدید برای ارزیابی عوامل محیطی ارائه شده‌اند و عموم مردم نیز به طور روزافزونی در جمع آوری داده ها مشارکت داشته‌اند.

در این میان "داده بزرگ" موجب پیشرفت‌های نوینی در آمار و قدرت محاسباتی شده است. داده بزرگ به وسعت اکولوژیکی مانند داده بزرگ در زمینه های ژنتیک و اخترفیزیک حجیم نرسیده اما جوانبی از آن وجود دارند که نیازمند شیوه‌های تخصصی برای مدیریت کردن آمار هستند.

ریشه‌های اکولوژی آماری در چیست؟

اکولوژی آماری به عنوان رابطی بین شیوه های آماری و پرسش‌های اکولوژیکی آماری به وجود آمد. این حوزه طی یک دهه اخیر به سرعت رشد کرده و چنین پیشرفتی در واکنش به نیاز ضروری به بررسی ماهیت تغییرات محیطی عمده از جمله تغییرات اقلیمی و نابودی زیستگاه‌ها صورت گرفته است.

اکولوژی آماری به عنوان رابطی بین شیوه های آماری و پرسش‌های اکولوژیکی آماری به وجود آمد. این حوزه طی یک دهه اخیر به سرعت رشد کرده و چنین پیشرفتی در واکنش به نیاز ضروری به بررسی ماهیت تغییرات محیطی عمده از جمله تغییرات اقلیمی و نابودی زیستگاه‌ها صورت گرفته است.

این حوزه به ویژه در افریقا رشد داشته و می تواند محققان این قاره را قادر سازد تا به رهبرانی مهم در حوزه تحقیقات مرتبط در سطح جهانی تبدیل شوند. اکولوژی آماری همچنین می تواند دانشمندان را قادر سازد با موضوعات دنیای واقعی سر و کار داشته باشند.

در حال حاضر داده‌های محیط زیست و تنوع آماری برای بسیاری از کشورهای افریقایی و قاره‌های دیگر در دسترس است.

اکولوژی آماری همچنین ابزاری برای رهگیری تغییرات محیطی ارائه می‌دهد که بر زندگی انسان ها و همچنین تنوع زیستی اثر می‌گذارند. این حوزه از زیرساخت‌‌های پایدار و سیاست‌های کشاورزی پشتیبانی می کند.

اکولوژیست‌های آماری چه کسانی هستند؟

در یک دهه گذشته فرصت‌های زیادی برای اکولوژیست‌ها فراهم شده و به همراه آن حجم کاری آن‌ها زیاد شده است. از لحاظ ریاضیاتی، اکولوژیست‌ها و آماردانان بسیاری از بار کاری را به دوش می‌کشند.

اما مشکل اینجاست که اکولوژیست‌ها به آموزش تخصصی بیشتری در زمینه آمار نیاز دارند. آن‌ها به آموزش آماری پیشرفته و توانایی های برنامه‌نویسی رایانه‌ای نیاز دارند. اکولوژی آماری قادر است راهکارهای معتبر و قابل اعتمادی به سیاست گذاران حفاظت از محیط زیست ارائه دهد.

چنانچه این حوزه پیشرفت کند، تعداد افراد بیشتر دارای استعدادهای مختلف در برنامه نویسی، آمار و اکولوژی باید آموزش یابند. همچنین نیاز به کار بیشتر در حوزه گسست ارتباطات موجود بین دانشمندان حوزه های مختلف وجود دارد و گسست مشابهی نیز بین دانشمندان و سیاست‌گذاران وجود دارد.

این قابلیت چگونه می‌تواند افزایش یابد؟

خبر خوب این است که این مشکلات را می‌توان حل کرد و در واقع راهکارهای زیادی از پیش ارائه شده‌اند اما چنین پروژه‌ای به ورودی مدیریتی و مالی نیاز دارد.

اکولوژیست‌های فارغ التحصیل نیز می‌توانند از رشته‌های آماری پیشرفته بهره ببرند و همچنین دانشجویان علوم به تحصیلات ریاضیاتی بهتری در دانشگاه‌ها نیاز دارند.

در این میان همکاری نقش کلیدی ایفا می‌کند و باید ارتباطات قوی تری بین محققان، دانشکده‌ها و نهادهای غیرتحصیلی در این زمینه وجود داشته باشد. هم اکنون پیشرفت اندکی در سطح بین‌المللی صورت گرفته و نهادهای تحقیقاتی مهمی در این زمینه ایجاد شده‌اند.

پشتیبانی های زیادی از جوامع برنامه‌نویسی، علمی و تحصیلی وجود دارد و این بخشی از برنامه جهانی برای ارتقادادن منابع تحصیلی منبع باز و در دسترس و همچنین برنامه‌های رایانه‌ای است. همچنین جوامع علمی، سیاست گذاران و عموم نیز به طور همزمان در حال به اشتراک گذاشتن دانش خود هستند.

این امر موجب افزایش هوشیاری مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به اصلاحات دانشگاهی می شود و در نتیجه گسست ارتباطاتی بین علم آمار، اکولوژی، سیاست گذاران، عموم و دیگر حوزه‌های علمی به زودی پر خواهد شد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل