نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دنیا چگونه می‌تواند با فساد برخورد کند؟

فساد سوء استفاده از منافع عمومی برای مزایای شخصی است و این موضوع برای توسعه، اعتبار انسانی و امنیت جهانی نوعی طاعون به شمار می آید. در این میان، اجلاس ضد فساد که در تاریخ 12  ماه می سال جاری میلادی در لندن برگزار شد، نوعی فرصت حیاتی برای بررسی این موضوع به شمار آمد.

تمامی فرهنگ ها در طول تاریخ فساد را اکراه کرده اند و از زمانی که مفهوم دولت در دنیا به وجود آمده، مفهوم فساد نیز وجود داشته است. اما مانند دیگر جنایات، فساد هم طی چند دهه گذشته، به طور روزافزونی پیشرفت کرده و دارای تاثیرات مخربی بر روی رفاه و اعتبار شهروندان بی گناه بی شماری است.

فناوری به همراه اصلاحات سیاسی عاقلانه می تواند در مبارزه با فساد به یک دولت سالم کمک کند.

زمانی که کلاهبرداری از عموم گسترش می یابد یا بخش خصوصی توسط شبکه کوچکی تک قطبی می شود یا این که منابع طبیعی به سرقت برده می شوند، جمعیت مردم قادر به محقق کردن انرژی و استعداد بالقوه خود نخواهند بود.

با این حال، فساد دارای تاثیر دیگر اما کمتر شناخته شده ای نیز است؛ زمانی که شهروندان مشاهد ه می کنند مدیرانشان خود را به بهای منافع عموم ثروتمند می کنند، به طور روزافزونی خشمگین شده و این امر می تواند منجر به بروز خشونت‌ها و تنش های اجتماعی شود.

بسیاری از بحران های امنیتی بین المللی کنونی ریشه در فساد دارند و به طور مثال، خشونت ناشی از رفتار تبعیض آمیز یک افسر پلیس فاسد موجب شد یک فروشنده میوه تونسیایی  در سال 2010 خود را به آتش بکشد و این جرقه آغاز انقلاب های دنیای عرب شد.

در جاهایی که مقامات دولتی از ثروتمندشدن و معافیت قضایی خود بهره می برند، جنبش های افراطی از خشم مردم سوء استفاده می کنند. واضح است که باید با فساد مبارزه کرد اما آنچه واضح نیست شیوه انجام این کار است.

برای تعیین کردن بهترین رویکرد هر حالت خاص، دولت‌ها باید مشکل را به صورت کارآمدتری تحلیل کنند و این به معنای ارتقای جمع آوری اطلاعات و داده است.  دولت ها باید این فعالیت‌ها و نتایج آن‌ها را درست مانند بررسی سازمان های تروریستی یا جنایت های فراملی مطالعه کنند. تلاش های ضدفساد باید در مرکز برنامه ریزی ها و طرح های توسعه‌ای عظیم باشد .

در این میان فساد و مضامین آن باید مقامات رسمی کشورهای غربی را مجاب به داشتن تعامل با همتایان خود در کشورهای در حال توسعه کند. دیپلمات‌ها هم به تلاش‌هایی از این دست برای پیشرفت دادن منافع ملی شان نیاز دارند.

یکی از ابزارهای مبارزه با فساد نوآوری فناورانه است که می تواند شانس خطا را کاهش دهد و این امر شهروندان را قادر می سازد فعالیت‌های غیرقانونی را برجسته کرده و شفاف‌گرایی و مسئولیت پذیری دولت ها را افزایش دهند.

فناوری به همراه اصلاحات سیاسی عاقلانه می تواند در مبارزه با فساد به یک دولت سالم کمک کند. با این حال، انجام این اقدامات آسان نیست و برای برخوردکردن با بسیاری از فسادهایی که در دنیا وجود دارند، باید تمرکز ویژه ای بر روی آنها داشت.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل