نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا گونه‌های گیاهی دنیا در معرض خطر قرار دارند؟

بر اساس نخستین بازبینی جهانی از حیات گیاهان، از هر پنج گونه گیاه، یک گونه در سراسر دنیا در خطر انقراض ناشی از خطراتی چون کشاورزی و دامپروری قرار دارند.

مطابق گزارش "وضعیت گیاهان دنیا"، در مجموع، 391 هزار نوع گیاه برای دنیای علم شناخته شده است. این گزارش توسط 80 کارشناس و به رهبری نهاد "باغ‌های گیاهی سلطنتی" (RBG) در لندن ارائه شده است.

این گزارش همچنین عنوان کرده علی رغم این که 21 درصد از تمامی گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار دارند، گیاهان جدیدی در حال کشف شدن هستند که از آن میان می توان به نوعی گیاه حشره خوار بلند و دارای ارتفاع 1.5 متر اشاره کرد که در سال 2015 در یکی از قله‌های برزیل کشف شد.

بسیاری از مناطق دنیا از تغییر سریع و تبدیل شدن جنگل ها به مزارع کشاورزی و شهرها رنج می برند و گرمایش جهانی نیز در میان دیگر خطرات ناشی از فعالیت های بشری قرار دارد.

با این حال، کارشناسان بر این باورند بسیاری از مناطق دنیا از تغییر سریع و تبدیل شدن جنگل ها به مزارع کشاورزی و شهرها رنج می برند و گرمایش جهانی نیز در میان دیگر خطرات ناشی از فعالیت های بشری قرار دارد.

دانشمندان معتقدند افزایش جمعیت جهان به بیش از هفت میلیارد نفر نیاز به غذا و مکان برای زندگی آن ها را به دنبال دارد و محققان بر این باورند باید عملگرا بود و به شناسایی نواحی که بیش از همه نیاز به محافظت دارند، کمک کرد.

این مطالعه اعلام کرده 31 هزار گونه گیاهی در کاربردهایی مانند داروسازی، غذا و تولید مواد ساختمانی به کار می روند و گیاهان کمتر شناخته شده نیز دارای فواید ناشناخته ای مانند انعطاف پذیری در مقابل بیماری‌ها هستند.

هر ساله حدود 2000 گونه جدید گیاهی توصیف می شوند و یکی از گونه های گیاهی که در برزیل کشف شد و drosera magnifica نام گرفته، یکی از بزرگترین گیاهان گوشتخوار در دنیاست.

این گونه توسط یک متخصص گیاه شناس و هنگامی کشف شد که وی در حال بازبینی تصاویر موجود در یکی از رسانه های اجتماعی بود که توسط یک شکارچی ارکیده گرفته شده بودند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد به دنبال برجسته‌کردن خطری است که برای گونه‌های مختلف گیاهی وجود دارد و هدف از آن پررنگ کردن نیاز به آگاهی و هوشیاری دانشمندان و مردم برای خروج از این خطر است.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل