نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بامبو جایگزین مناسب مصالح ساختمانی

مردم آسیا سالیان سال است که از بامبو برای ساخت وسایل مختلف بهره می گیرند ولی بامبو برای مردم اروپا جذابیت زیادی ندارد. این درحالی است که مهندسان به دلیل سفتی، استحکام کافی و رشد سریع ، از بامبو به عنوان یک ماده با ارزش یاد کردند که می تواند جایگزینی برای منابع تجدید ناپذیر و محدود مانند چوب سخت و سنگ آهن باشد.

به این منظور برای آزمایش مقاومت و استقامت چوب بامبو، مهندسان عملکرد شکست ناشی از خستگی مصالح را تحلیل کردند که آیا می توان برای مقاومت بامبو یک مقدار درست و ثابتی بدست آورد یا چوب بامبو بر اثر نیرو های وارد شده می شکند؟

شکست ناشی از خستگی زمانی رخ می دهد که مصالح بصورت مداوم تحت فشار قرار گیرند. برای مشاهده این پدیده کافی است کاغذی را چند مرتبه پشت سر هم بکشید و فشار دهید، که در نهایت باعث پارگی کاغذ می شود. به این پدیده، خستگی مصالح می گویند.

آزمایش های متعدد نشان داد که بامبو در جهت طولی از مقاومت بالایی برخوردار است که این نکته برای ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است .. از طرفی ساخت وسایل مختلف با بامبو محدودیت هایی از نظر خوردگی در برابر حشرات و عدم شکل پذیری مناسب را دارد. محققان و معماران دانشگاه ماساچوست MIT  به دنبال راهی برای تبدیل بامبو به نوعی کامپوزیت در کنار چوب همانند تخته سه لا هستند. محققان در ادامه این طرح توضیح دادند که با خرد کردن بامبو و ترکیب کردن مجدد آن می توان بلوک های محکمی ساخت که می تواند در ساخت خانه های مستحکم مورد استفاده قرار بگیرد.

با انجام یک سری از آزمایشات میکروسکوپی و ماکروسکوپی بر روی بامبو از طرف دانشگاه ماساچوست MIT و محاسبه سختی و مقاومت فشاری و کششی بامبو، مهندسان به این نتیجه رسیدند که مشخصات بامبو بسیار واضح و به مشخصات چوب سخت نزدیک است .مهندسان به ادامه راه و رسیدن به مصالح قابل اعتماد و تجدید پذیر از بامبو بسیار امید وار هستند.

برای اطلاعات بیشتر به مقالات منتشر شده در اینجا واینجا مراجعه فرمائید.

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل