نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش درد با پیوند علم و هنر تطبیق دادن مفاصل

همچنین فشار به روی شبکه وسیع عصب‌های محیطی (Lower Motor Neuron) و عصب‌های آوران و وابران (Affarent and Effarent) در مرز ورود و خروج از کانال نخاعی نیز به دلیل حرکت‌های غیر طبیعی ایجاد شده در مهره های ستون فقرات می تواند باعث اختلال‌های حرکتی اطلاعات و تضعیف حداقل قدرت دفاعی بعضی یا همه سیستم‌های یازده گانه تخصصی بدن شود.

تنها با استفاده ازعلم وهنر تنظیم و تطبیق مفاصل به خصوص مهره های ستون فقرات و استخوان‌های جمجمه می توان این فشارهای وارده به روی سیستم‌های تخصصی بدن را بر داشت و به بدن اجازه ترمیم و باز سازی تمام بافت‌های کهنه و صدمه دیده را به‌وسیله نیروی هوشمند حیات آفرین داد.

تنظیم و تطبیق مفاصل و استفاده آن در علم پزشکی مربوط به امروز نیست. علم آن به چند هزار سال پیش بر می گردد. بقراط پدر علم طب با انجام دادن مانورهایی روی ستون فقرات و مفاصل به درمان خیلی از بیماری‌ها ‌پرداخته است. پس از او جالینوس پزشک برجسته و پزشکان بزرگ ایرانی ذکریای رازی(865-925 میلادی)، ابو علی سینا ( 980 -1037میلادی)، علی مجوسی عباسی (930-994میلادی)، اسماعیل جرجانی(1042-1136میلادی) و… نیز از این روش‌ها به صورت گسترده استفاده کرده‌اند.

اولین پایه‌های علم نوین کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک (Chiropractic) به معنای درمان با دست سال 1885 به وسیله شخصی به نام دانیل دیوید پالمر از اهالی ایالت آیوای آمریکا بنا شد و امروزه بیش از 65 کشور در جهان از آموزش‌های این علم وهنر بهره مند هستند.

این علم در کشور ایران نیز سال 1980به طور رسمی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفت.

به گفته دكتر دقاق زاده، متخصص طب فیزیكی وتوانبخشی، روش کایروپرکتیک بر این نظریه استوار است که بدن انسان دارای یک قدرت درونی برای درمان بیماری هاست و دستگاه عصبی، نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا می کند اما جابجایی های خفیف مفاصل بدن یا حرکات نامناسب بدنی، روی جریان الکتریکی اعصاب اثر گذاشته و باعث اختلال در سلامت انسان می شود. درمانگر در این روش با اصلاح وضعیت استخوان‌ها، عضلات، اعصاب، مفاصل و به خصوص ستون فقرات، باعث بهبود عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی و اعصاب و بازگرداندن سلامتی به بیمار می شود.

وی گفت: متخصصان این رشته بعد از اینکه انحراف موجود در مهره‌های بدن را شناسایی کرد، با فشار قابل توجهی که بوسیله دست اعمال می‌کند، مهره‌ها را به‌ جای اولیه خود باز می‌گرداند. این تنظیم همزمان با کاهش فشار روی اعصاب، باعث ردیف شدن مجدد مهره‌ها شده و تحرک فرد را افزایش می‌دهد و باعث کم شدن درد و خشکی و گرفتگی می‌شود.

وی افزود: طب فیزیكی وتوانبخشی کمک می‌کند تا شما به اهمیت حرکت سالم، نحوه صحیح قرار گرفتن بدن و ورزش‌های تقویتی پی ببرید. روش‌هایی از قبیل گرمای مرطوب، کیسه یخ، ماساژ و کشش ممکن است به کار گرفته شود تا باعث کاهش درد، بی‌حسی و تحریکات عصبی شده و یا به بازگشت تعادل ستون فقرات کمک کند.

وی یاد آور شد: در کایروپرکتیک هیچ عمل جراحی صورت نمی‌گیرد و هیچ دارویی تجویز نمی‌شود. فرد بیماری که نیاز به دارو یا عمل جراحی داشته باشد به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود. پزشک طب فیزیكی وتوانبخشی با بررسی تاریخچه بیماری، رادیوگرافی، ام‌آرآی (MRI) و ای ام جی (EMG) و انجام معاینات محلی ارتوپدی اعصاب و دیگر آزمایش‌های پاراکلینیکی به منشا بیماری پی می‌برد و به معالجه می‌پردازد.

وی اظهار کرد: این روش برای درمان بیماری های آرتریت (التهاب مفاصل)، آسم، کمردرد، شب ادراری، برونشیت، بورسیت (التهاب کپسول مفصل)، سندرم تونل کارپال (درد شدید در ناحیه مچ دست)، جابه جایی دیسک گردن، سندرم خستگی مزمن، سرفه، سرگیجه، گوش درد، غش، سردرد و میگرن، فشار خون بالا، اختلال بیش فعالی، سوء هاضمه، کولیک اطفال، نازایی، مشکل های قاعدگی، ام اس، گرفتگی عضلانی، نورالژی (درد ریشه عصب)، پوکی استخوان، دردهای مزمن و طولانی مدت، ذات الریه، مشکل های بارداری و یائسگی، کشیدگی و التهاب تاندون، درد سیاتیک و بیماری التهاب مفصل فک کاربرد دارد.

منبع: وب سایت دکتر دقاق زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل