نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف مولکول کلیدی درمان بیماری های مغز

بر اساس گزارش منابع رسمی پزشکی در کشور ایتالیا ، پژوهشگران و دانشمندان این کشور موفق به کشف مولکول مهم و کلیدی شدند که قادر است روند نابودی سلول های عصبی را به وقفه بیاندازد . این مولکلول می تواند در پیشگری و درمان بیماری هائی مانند پارکینسون و اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) مورد استفاده قرار گیرد .

این پژوهش ها زیر نظر ماریا پنوتو Maria Pennuto ، استاد زیست شناسی دانشگاه ترنتو Trento University و در آزمایشگاه های این دانشگاه در حال انجام است . پژوهشگران در این مطالعات موفق به کشف یک نمونه نادر از ضعف عضلانی نخاعی  spinal muscular atrophy شدند که بر اثر جهش ژنتیکی کروموزوم ایکس و به واسطه تغییر گیرنده های آندروژن به وجود آمده و آن ها را بیش فعال می کند .  

موضوع بسیار با اهمیت در این آزمایش ها که روی مگس میوه انجام شد ، کشف روش غیر فعال کردن این بیش فعالی در نمونه های مورد مطالعه در این حشرات بود که سبب کند شدن و توقف روند بیماری های ضعف و اختلال و انحطاط اعصاب می شود .

سرپرست تیم پژوهشی فوق در این مورد اعلام کرد : " سوئیچ های مشابه موجود با این کشف جدید در پروتئین های دیگری که مرتبط با بیماری های عصبی انحطاط اعصاب از قبیل پارکینسون ، اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) ، بیماری هانتینگتون Huntington و autosomal dominant spinocerebellar ataxia (SCA1) دیده می شود ، وجود دارد که این موضوع می تواند در درمان این بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد . اگر مطالعات و پژوهش های بعدی این موضوع را تائید کرده  و وجود این مولکول در سایر بیماری های مغز و اعصاب ثابت شود ، ما قادر به ارائه یک راهکار درمانی مناسب مبتنی بر درمان مولکولی خواهیم بود . "  

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این آزمایش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Neuron journal منتشر شده است

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل