نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت استخوان مصنوعی با قابلیت ترمیم پذیری

تیمی مشترک از دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه های میلانو بیکوچا و ایمپریال کالج لندن موفق به طراحی و ساخت نوعی استخوان مصنوعی شده اند که با شرایط زیستی بدن انسان هماهنگ بوده و همچنین توانائی ترمیم شدن دارد. این استخوان را می توان به کمک چاپگرهای سه بعدی تولید کرد.

مواد اختراع شده برای ساخت این استخوان، قابلیت ترمیم پذیری داشته و در صورت شکستگی ، قادر به مرمت خود است. این ماده دارای خاصیت ارتجاعی بوده و همچنین در برابر فشار و کشش مقاوم است.

لازم به توضیح است که این استخوان مصنوعی، تقلیدی از استخوان طبیعی و غضروف بوده و کاملا مشابه آن است. در ساخت این استخوان از مواد هیبریدی ویژه ای استفاده شده که ترکیب آن توسط شیمی دان های دانشکده بیو تکنولوژی دو دانشگاه تهیه شده است. 

پرفسور لورا کیپولا متخصص شیمی ارگانیک به همراه دستیارش لورا روسو در رابطه با ویژگی های ساختاری و قابلیت های منحصر به فرد این استخوان مصنوعی اعلام کردند: مواد استفاده شده در ساخت این استخوان مصنوعی دارای ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فردی بوده که می تواند با ایجاد تغییر روابط بین اجزای آلی و مواد معدنی موجود در آن، آن ها را تعدیل کند.

پرفسور لورا کیپولا در ادامه توضیحات خود افزود: مواد اختراع شده برای ساخت این استخوان، قابلیت ترمیم پذیری داشته و در صورت شکستگی ، قادر به مرمت خود است. این ماده دارای خاصیت ارتجاعی بوده و همچنین در برابر فشار و کشش مقاوم است.

پرفسورجولیان جونز از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و استاد ایمپریال کالج لندن نیز در تکمیل توضیحات همکار ایتالیائی خود گفت: هنوز راه درازی برای ایجاد امکان استفاده از این ماده در بدن انسان باقی مانده و مطالعات و پژوهش ها در این زمینه باید ادامه پیدا کند. اگر چه این استخوان مصنوعی هنوز قابلیت پیوند به بدن را ندارد اما   نتیجه به دست آمده از این مطالعات یک گام بسیار ارزشمند و بزرگ رو به جلو محسوب شده و می تواند زمینه ساز تولید نسل جدید داروها و اندام مصنوعی باشد.

منبع: ansa

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل