نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کارگاه بوم شناسی و حفاظت لاک پشت های دریایی خلیج فارس در قشم برگزار شد

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم روز جمعه در حاشیه برگزاری این نشست تخصصی در گفت و گو با ایرنا، گفت: لاکپشت های سبز و پوزه عقابی قشم یکی از ظرفیت های بی نظیر محیط زیست ایران به شمار می رود و باید به روش های گوناگون از جمعیت آنها حفاظت کرد.
سید محمدهاشم داخته استفاده از علوم جدید و بهره گیری از ظرفیت جامعه محلی را دو راهکار اساسی برای تحقق هدف یاد شده ارزیابی و اضافه کرد: در بخش نخست از تجربه و دانش محققان نامداری همچون دکتر نیکولاس پیلچر که سال ها در مورد گونه های مختلف لاک پشت های دریایی تحقیق کرده اند، بهره می بریم.
وی اضافه کرد: در بخش دیگر از سال ها پیش گروهی محلی برای حفاظت از لاک پشت های جزیره موسوم به «ناتوران خمیس» تشکیل و ساماندهی شده است که نقش کلیدی در حفاظت از گونه به شدت در معرض انقراض لاک پشت های پوزه عقابی این جزیره ایفا کرده اند.
داخته تاکید کرد: بدون تردید افزایش آگاهی جامعه به ویژه جامعه محلی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد گونه های در معرض انقراض لاک پشت های سبز و پوزه عقابی و نقش آنها در محیط زیست منطقه و جهان، می تواند فعالان عرصه محیط زیست را در حفظ این گونه های در خطر انقراض یاری کند.
لاک پشت های سبز دریایی (Chelonia mydas) و پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب و در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) طبقه بندی می شوند و در بسیاری از کشورها شکار و استفاده از تخم این لاک پشت ها ممنوع و یا محدود شده است. 
با این حال این دو گونه از لاک پشت ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، بیماری های مختلف، پیشرفت ساخت و سازها در مناطق ساحلی، عوامل صید و صیادی و به دام افتادن در تور ماهی و میگو در خطر انقراض هستند. 
کارگاه آموزشی و نشست تخصصی بوم شناسی و حفاظت از لاک پشت های دریایی با حضور گروهی از کارشناسان این حوزه، مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر نیکولاس جی. پیلچر (Nikolas J. pilcher) عضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، متخصص زیست شناسی و حفاظت لاک پشت های دریایی خلیج فارس و شمال غرب اقیانوس هند و بنیانگذار و مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دریایی مالزی، از ساعت 9 تا 16 روز جمعه در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل