شرکت انگلیسی نانوکو (Nanoco) قرار است طی شش ماه آینده لیسانس فناوری خود را به یک شرکت بسیار بزرگ بفروشد تا از فناوری نقاط کوانتومی نانوکو در تولید نمایشگرهای دیجیتال استفاده شود.
نقاط کوانتومی، نیمههادیهای بلوری هستند که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل کرده و میتوان با استفاده از آنها رنگهای بسیار دقیقی ایجاد کرد.
مسئولان نانوکو معتقداند که ماه آینده این فناوری از حالت انحصاری خارج شده و با توافقی که با شرکت دو کمیکال (ِDow Chemical) صورت گرفته برای تولید نمایشگرهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.
مایکل الدمن در مصاحبه خود با رویترز میگوید: «ما شرکتهای متعددی را شاهد بودیم که طی سه سال گذشته به سوی ما آمدند و در خواست خرید داشتند یا به دنبال گرفتن لیسانس این فناوری از ما بودند.»
البته الدمن از ارائه جزئیات بیشتر درباره شرکتهایی که مانند دو کمیکال به دنبال فناوری نقاط کوانتومی هستند، خودداری کرد. الدمن به این نکته اشاره داشت که شرکت نانوکو به مجرد این که دو کمیکال اولین سفارش خود را بگیرد میتواند از سود مالی این قرارداد بهرهمند شود.
برای شرکت نانوکو که بازاری به ارزش 100 میلیون پوند دارد، خارج شدن از حالت انحصار تصمیم سادهای نبوده است. تولید انبوه نقاط کوانتومی یکی از چالشهای بسیار بزرگ شرکتهایی نظیر نانوکو است. به همین دلیل این شرکتها به دنبال همکاری مشترک با شرکتهایی نظیر دو کمیکال هستند تا از ظرفیتها و زیرساختهای آنها استفاده کنند.
نانوکو دارای پتانسیل تعامل با شرکتهای بزرگ بوده و در حال حاضر به دنبال همکاری با بزرگانی نظیر باسف، مرک، بایر و 3M است. الدمن میافزاید: « در حال حاضر ما معتقدیم که تقاضا برای نقاط کوانتومی عاری از کادمیم ما برای استفاده در ساخت تلویزیونهای OEM بسیار بالا است. این فناوری در چین، تایوان، ژاپن و آمریکا تقاضای بالایی دارد.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،بازار جهانی استفاده از نقاط کوانتومی در ساخت نمایشگرها به 10.8 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. این بازار در سال 2017 در حدود 2 میلیارد دلار است.