نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رزمایش هوافضای روسیه – چین و هشدار آمریكا

همزمان با اعلام برنامه برگزاری رزمایش «امنیت هوا – فضایی – 2016» روسیه و چین در چارچوب همگرایی های دو كشور در عرصه های مختلف از جمله نظامی، آمریكا هشدار داده كه اقدام های مسكو و پكن برای طراحی های فناوری پیشرفته فضایی، احتمال درگیری های فرازمینی را گسترش می دهد.

براساس برنامه اعلام شده، روسیه و چین رزمایش مشترك كامپیوتری فرماندهی – ستادی «امنیت هوا – فضایی- 2016» را برگزار می كنند. 
به گزارش وزارت دفاع روسیه، در جریان این رزمایش، طرفین «عملیات مشترك گروه های ضربتی پدافند هوایی و ضد موشكی روسیه و چین برای دفاع از خاك دو كشور در مقابل ضربه های تحریك آمیز موشك های بالستیكی و راكت های بالدار را تمرین می كنند. 
واسیلی كاشین كارشناس نظامی روسیه در باره اهمیت این رزمایش قریب الوقوع كه هنوز زمان دقیق آغاز آن اعلام نشده است، به اسپوتنیك گفته است: هم اكنون فقط آمریكا و روسیه سامانه های هشداردهی حمله موشكی خاص خود را دارند كه قادر است نسبت به پرتاب راكت های بالستیكی بین قاره ای و ردیابی راداری اهداف سریع تا هزار كیلومتر واكنش نشان دهد، در حالیكه چین در سال های دهه 1970 و 1980 سعی كرد چنین سیستمی بسازد، اما به دلایل فنی و اقتصادی از عهده این كار برنیامد.
وی افزوده است: فرایند ساخت سامانه هشداردهی چین در سال های اخیر آغاز شد. هم اكنون عكس اولین رادار در حال ساخت عظیم الجثه سامانه هشداردهی حمله موشكی (این كشور) منتشر شده است و از اینرو پكن در آشنایی با تجربه نظامیان روسی در استفاده از اینگونه سیستم ها ذینفع است.
كاشین در مصاحبه با رسانه روسی افزوده است: واقعیت برگزاری چنین رزمایشی اهمیت نظامی و سیاسی زیادی دارد. با توجه به اطلاعات رسمی در جریان رزمایش، تبادل اطلاعات و تعامل بین سامانه های هدایت پدافند هوایی و ضد موشكی دو كشور صورت خواهد گرفت و منظور تبادل اطلاعات بین سیستم های هشداردهی حمله موشكی چین و روسیه می باشد كه عرصه بسیار حساسی است.
كاشین ادامه داده است: گر انتقال اطلاعات فنی به چین رخ دهد، ادای سهم روسیه در تامین امنیت مشترك خواهد بود. چین از نگهداری كلاهك هسته ای جدا از راكت ها به آماده باش همیشگی قوای هسته ای وارد می شود و مهم است كه این روند همواره آسان سپری شود.
تغییر كار قوای هسته ای پكن لازم است، زیرا آمریكا سامانه پدافند هوایی خود را تكامل می بخشد و نیروهای دفاع ضد موشكی خود را به مرزهای چین نزدیك كرده و روی سیستم های تسلیحاتی «ضربه سریع جهانی» كار می كند.
با توجه به این و ضعیت، در صورت برقراری تبادل دائمی اطلاعات بین نیروهای پدافند هوایی روسیه و چین با رویكرد خودكار، پكن می تواند امكانات خود در كشف پرتاب های موشكی آمریكا از شمال (احتمالا مسیر پرواز قطب شمال خواهد بود) را گسترش بدهد و روسیه هم از امكان ثبت پرتاب موشك ها از زیردریایی های اتمی موشك انداز آمریكا در اقیانوس هند برخوردار شود.
تبادل اطلاعات دفاع از خاك دو كشور در مقابل ضربه های موشك های بالدار و احتمالا بالستیكی با برد متوسط را نیز در نظر می گیرد و بدین ترتیب بطور مشترك مسائل دفاع از كشورها در مقابل موشك های هسته ای حل و فصل خواهد شد.
كاشین در پایان تاكید كرده است: همگرایی سامانه های پدافند هوایی در جهان بندرت رخ می دهد و همكاری روسیه و چین در این عرصه می تواند به الگویی مناسبات در عرصه راهبردی بیانجامد و شبیه همگرایی آمریكا و كانادا است كه از سامانه دفاع ضد موشكی و پدافند هوایی آمریكای شمالی «نوراد» مشترك استفاده می كنند. اكنون حركت تدریجی مسكو و پكن بسوی این هدف بدون جلب توجه زیاد در شرایطی صورت می گیرد كه روسیه و چین تأكید می كنند، قصد تشكیل اتحاد نظامی را ندارند.
همزمان با انتشار خبر برگزاری رزمایش مشترك هوافضای روسیه و چین، روزنامه واشنگتن پست با استناد به سخنگویان پنتاگون نوشت، در شرایطی كه آمریكا به عملیات ضد تروریستی در عراق و افغانستان مشغول است، مسكو و پكن در تدارك حمله فضایی به آمریكای شمالی هستند.
به عقیده پنتاگون، طراحی فناوری های مربوطه به چین و روسیه امكان خواهد داد، زیر ساخت امنیت ملی آمریكا در فضای كیهانی را تخریب كنند و همچنین ماهواره های آمریكایی دچار بیشترین خطر خواهند شد.
بنا به گزارش ایرنا از این خبرگزاری روسی، دریاسالار سسیل هینی رئیس فرماندهی استراتژیك آمریكا در این باره گفته است: باید قبول كنیم كه با وجود تلاش های ما ممكن است در آینده درگیری در فضای كیهانی آغاز شده یا گسترش یابد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل